Exportar l’arrel

El director Kevin McDonald i el productor Ridley Scott han impulsat un projecte audiovisual innovador, que fàcilment podríem etiquetar com a cinema 2.0. L’objectiu: fer una pel·lícula sobre la vida quotidiana de persones de tot el món a partir de fragments de vídeos penjats a YouTube expressament per a l’ocasió. El resultat, Life in a day, es presentarà el 27 de gener al festival de Sundance. De les 80.000 propostes rebudes a través de la xarxa, n’han triat 331. I entre aquestes, n’hi ha tres de catalanes (vegeu la notícia).

Curiosament, els tres vídeos del país incorporats al film tenen un element en comú: la festa popular, representada d’una banda pels castellers (i per una enxaneta de la colla Jove dels Xiquets de Tarragona) i, de l’altra, per la cultura del foc (amb el correfoc de Masquefa i el ball del Drac Bufut com a protagonistes). Sens dubte, és una petita però bona notícia per a la internacionalització de la cultura catalana d’arrel. Una nova mostra que quan la tradició és viscuda, quan és popular -en el sentit estricte de la paraula- pot traspassar fronteres.

I és que el primer pas per exportar un producte és creure-hi. Això, en el cas d’una manifestació cultural, vol dir viure-la, gaudir-ne amb tanta naturalitat com orgull, sense complexos. I afortunadament, de la festa popular a la creació contemporània, de l’arrel a l’avantguarda, tenim prous motius per fer-ho.

[Més:  Slim Up, de Tonio Xou i Patrícia Martínez. Enxaneta: Virgínia Salvadó (YouTube) / Ball del Drac Bufut, de Daniel Mes (YouTube) / Correfoc de Masquefa, de Daniel Mes (YouTube)]

1 comentari

  • Enric Carvajal Barba

    13/01/2011 12:38

    La cultura hauria de ser l’ànima d’un païs,i de la que n’hauriem d’estar sempre orgullosos i potenciar-la

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús