El sa inconformisme

En el FTC,se n’ha parlat molts cops sobre la plataforma d’usuaris de la línia de tren Figueres-Girona-Barcelona, els quals han fet diverses reivindicacions per denunciar el mal estat de la xarxa i el tracte cap a l’usuari, amb actes com reunions amb els gestors, talls de la circulació, etc.,  per aconseguir millores en el servei, i que afortunadament han donat els seus fruits. Alguna cosa semblant va passar fa anys amb el servei de Rodalies a Madrid, a on les protestes van ser tant constants que van aconseguir tenir el millor servei que existeix a l’Estat.  El sa inconformisme i l’actitud “erre que erre” que ha demostrat aquesta plataforma, han estat decisius per aconseguir diversos canvis, com tenir més trens i millors, reduir el temps del trajecte, aconseguir una atenció al client més acurada i  semblant a la dels passatgers de Rodalies de Barcelona, aconseguint el dret de Devolució Express, l’ampliació de la validesa del  abonaments Bo 10 i Bo Exprés de 30 a 45 dies, etc.

Però hi ha corrents que diuen que tot hauria de ser igual per a tots els usuaris de Renfe de tota Catalunya, que per què aquestes millores no es poden aplicar a tothom per igual.  Pel que hem vist, els criteris que segueixen els gestors del servei de ferrocarril són fer cas a qui més es queixa.  Serà que pensen que qui no ho fa, és perquè ja li està bé? Deuen tenir raó? I els usuaris de Tarragona, Lleida i Barcelona, aquests darrers amb el servei de Rodalies, què dieu? Ja us està bé la situació actual o no?

Només cal recordar l’intent de manifestació contra el mal servei de Rodalies  ara fa 4 anys, a on tot i la difusió que es va donar, els dispositius policials preparats per evitar aldarulls, etc., pràcticament no hi va haver assistència. I tot això, justament quan les avaries i deficiències eren encara pitjors que ara, durant les obres per fer arribar l’AVE a Sants, i que van provocar per exemple, l’esfondrament d’una part d’una andana a l’estació de Bellvitge. Per què passa això? Tan se’ns dóna tot, mentre puguem arribar a la feina, estudis, llar, encara que sigui tard i en condicions pèssimes? Que no hi ha prou problemes que justifiquin una revolta dels usuaris de Rodalies? Conformisme?

Només afegiré que l’inconformisme i les revoltes funcionen.  És trist, però és així. Ara bé, cal que tothom les faci. Sinó no s’aconsegueix res en aquest país.

17 comentaris

  • Progres

    29/11/2010 15:20

    A Madrid, cap allà als començaments dels anys 90, la necessitat de trens de rodalies (trens tramvia s’anomenaven en aquell temps) era cada vegada més gran, i la Renfe no feia res per millorar el servei.
    Al final, els usuaris se’n van atipar, i es van fer diversos talls de vies, sabotatges i es van arribar a cremar trens.
    Quin va ser el resultat de tot allò? Al cap d’un mes, la Renfe va portar tots els trens que tenia disponibles per tota Espanya cap a Madrid. Al cap d’uns pocs anys, s’implementava definitivament el que ara coneixem com “Cercanías Madrid”, que no té res a veure amb el “cutrerío” de Rodalies Barcelona.

    Com bé es diu l’article, a Barcelona s’han intentat fer protestes massives, i la gent ja passat de tot.

    Moraleja: tenim el que ens mereixem. Per burros

  • Gironí fart de Renfe

    29/11/2010 21:35

    El sa inconformisme i l’actitud “erre que erre” que ha demostrat aquesta plataforma, han estat decisius per aconseguir diversos canvis, com tenir més trens i millors, reduir el temps del trajecte, aconseguir una atenció al client més acurada i semblant a la dels passatgers de Rodalies de Barcelona, aconseguint el dret de Devolució Express, l’ampliació de la validesa del abonaments Bo 10 i Bo Exprés de 30 a 45 dies, etc.

    Amb aquesta frase demostreu que no teniu ni la més remota idea de com funcionen els trens regionals de Girona ni de l’inutilitat de la plataforma d’usuaris. Anem per parts:

    1. Més trens i millors: s’ha tret un tren entre Girona i Figueres, per tant MENYS servei. Millors trens, és molt discutible, si has d’anar de peu no tens lloc on agafar-te i les arrencades són molt brusques. Això sí, encara que vagis de peu paga el tren un 20% més car.

    2. Reduir el temps de trajecte: El viatge entre Barcelona i Girona s’ha ALLARGAT 11 minuts, i els trens que arriben puntuals es poden comptar amb els dits d’una mà, i encara sobren. Entre 5 i 15 minuts, que sumats als 11 afegits als horaris ens han allunyat gairebé mitja hora de la capital.

    3. Una atenció més acurada: a Girona l’únic que saben de l’entrada en servei del nou TGV ho han llegit als diaris, si els hi demanes un justificant de retard per a la feina et miren malament, si vols anar a Sabadell ells només et fan bitllet a Barcelona i busca’t la vida…

    4. El dret a la Devolució Exprés: això és una broma de mal gust que no té res a veure amb la de Rodalies. Només val a partir de 20 minuts, que casualment els retards més grans són de 19, no val si ha plogut, no te la donen al moment sinó que t’has d’esperar fins l’endemà, i la llista de retards se la fan ells, així que sempre poden dir que a aquell tren no li toca res sense cap més justificació.

    5. L’ampliació de la validesa dels abonaments de 30 a 45 dies: gran concessió que ens ha fet Renfe després d’haver-la retallat dels 90 originals, ens l’han retallat a la meitat i encara els hi hem de donar les gràcies.

    Comenceu bé aquest diari amb col·laboradors d’aquesta talla que no saben de què parlen. Contrasteu informacions abans de publicar, si us plau!

  • Gironí fart de Renfe

    30/11/2010 10:04

    Em sembla lamentable que hàgiu esborrat el meu comentari on exposava detalladament els errors d’aquest article. No m’esperava això d’una publicació tan jove.

  • peragot

    30/11/2010 10:05

    Que va, la plataforma no ha fet res. Què has fet tu per millorar el servei? Mira’t el fil del FTC, i veuras els canvis que han hagut. Em sembla que qui parla sense coneixement ets tú.

  • Gironí fart de Renfe

    30/11/2010 10:06

    Ei, fa un moment no hi era i ara ha tornat a aparèixer? Retiro el que he dit, a veure si ha estat cosa del meu ordinador :-)

  • metring

    30/11/2010 10:12

    Hola,

    És obvi que queden moltes coses a millorar a la línia de Girona, i que algunes han anat cap enrere, però d’aquí a dir que no han avançat res, quan en aquest país, per aconseguir una mínima cosa t’has de revoltar, i que si no s’haguessin mobilitzat, ni això tindrien…Una mica de respecte en les opinions no fa mal a ningú, ni reconèixer que alguna cosa s’ha aconseguit. Res no és perfecte, però ja és més del que fan a Rodalies de Renfe a Barcelona, que no som capaços de tirar endavant cap protesta, sigui o no justificada.

  • david63

    30/11/2010 10:14

    Gironí fart de Renfe, em sembla que no tens ni punyetera idea del que parles.
    És veritat que es pot millorar molt més el servei encara, però dir que no s’ha millorat gens els últims temps gràcies a les reclamacions és com dir que la terra és plana. O és que et penses que els viatgers del Barcelona-Girona han parat les protestes perquè són imbècils, com tu insinues?

    Au, documenta’t una mica abans de dir bestieses, que no deus ni saber on para Girona ni deus haver agafat un tren en tota la teva vida.

  • Gironí fart de Renfe

    30/11/2010 10:16

    @peragot: les importants millores a la línia van venir cap a l’any 2000, quan no existia cap plataforma oficial d’usuaris però les accions eren espontànies i contundents. Per aquelles dates es tallava la via cada cop que apareixia un tren curt i la gent no marxava fins que posaven més vagons, ho van fer al Passeig de Gràcia i ho van fer a Girona. A Girona també van retenir el tren llits de París quan van suprimir els primers trens del matí, o pujàvem tots a aquest tren o no es movia d’allà. I no es va moure.

    En els últims dos anys els grans “èxits” de la plataforma han estat posar-nos trens nous que triguen exactament el mateix que els antics però són un 20% més cars i són encara més difícils de pujar-hi a Girona tot i ser suposadament adaptats, que en lloc de tornar-te els diners amb un retard de 30 minuts t’hagis de barallar per aconseguir un bitllet nou amb un retard de 20 minuts i que els abonaments de 10 viatges valguin per només 45 dies en lloc dels 90 originals. L’únic que han fet per sortir a les notícies va ser la rotllana de Sant Celoni durant cinc míers minuts, gran acció contundent. No us adoneu que Renfe ens està prenent el pèl i encara la plataforma aquesta li riu les gràcies?

    No sé què és aquest fil del FCT que em parles, podries donar més detalls?

  • metring

    30/11/2010 10:21

    La conclusió: sigui en plataforma o de manera espontània, les protestes serveixen, i això justament era el que volíem reflexar en l’article. Quien no llora no mama, i Girona precisament ha estat exemplar en això, i d’aquí que féssim un homenatge merescut per als usuaris de Renfe d’allà.

  • david63

    30/11/2010 10:25

    Afegeixo un enllaç a la plataforma d’usuaris on s’explica precisament la gran feina que estan realitzant lluitant per millorar el servei:
    http://www.usuaris-renfe.com/

    El que passa és que a Catalunya hi ha molt envejós que no accepta que els altres aconsegueixin coses que ells no són (ni seran mai) capaços de fer. Hi ha gent que només sap criticar, però no fa res de bo fins el dia en que es mori. Oi “Gironí fart de Renfe”?

  • Gironí fart de Renfe

    30/11/2010 10:25

    @david63: agafo el tren a la línia de Girona des de fa 15 anys i les he vist de tots colors. És cert que ara estem millor que a l’any 1995, però també estem pitjor que a l’any 2005 després de les protestes que van funcionar DE VERITAT.

    @metring: actualment l’abonament de 10 viatges no em surt a compte perquè temporalment no arribo a gastar 10 viatges en 45 dies, la crisi es nota i hi ha menys clients a visitar. Gràcies a la pujada del 20% del bitllet, m’ho haig de pensar bastant i procuro ajuntar el màxim de clients al mateix dia per no perdre-hi més diners del compte. Tampoc puc aprofitar el tren per treballar perquè encara que tingui espai per al portàtil, si es venen més bitllets que seients no tinc lloc on posar-me, així que encara perdo més productivitat. Sembla mentida que un tren més llarg que els antics i tingui tan espai desaprofitat, sembla que no hem guanyat ni un seient, crec que n’hem perdut amb el canvi.

  • metring

    30/11/2010 10:28

    Estàs convidat a que expliquis tot això a http://90.165.192.106/viewtopic.php?f=3&t=8763&st=0&sk=t&sd=a&sid=099af3fc2a14e7adaf82d264e47a96fa&start=180 i així contrastem informacions dels mitjans de comunicació amb la teva vivència personal. Això si, cal registrar-se

  • Gironí fart de Renfe

    30/11/2010 10:34

    @david63: sense la plataforma d’usuaris els trens seguirien trigant el mateix, però no ens haurien posat els nous i ara pagaríem un 20% menys pel mateix servei. Si aquesta és la gran victòria de la plataforma d’usuaris, francament els hi han pres el pèl a base de bé.

    De la solució REAL, que és posar més trens al dia entre Figueres i Barcelona, que recordo n’han suprimit un que ara es queda a Girona, o posar trens de dos pisos com hi ha a altres llocs d’Europa, d’això ni mitja paraula. Que es venguin sistemàticament més bitllets que seients té el tren, ni mitja paraula. De les cues per comprar bitllets en segons quines hores, ni mitja paraula. De no poder comprar bitllets anticipadament o per Internet, ni mitja paraula. I així anar fent.

  • metring

    30/11/2010 10:43

    Del tema de les tarifes de les 449 se’n parla a http://90.165.192.106/viewtopic.php?f=45&t=9111&st=0&sk=t&sd=a&sid=7afbc3354335fd0600d8ef29b092d4a4&start=120 Ja vam dir en el seu moment que era una bestiesa pujar les tarifes per la seva posada en servei, però això pel que sembla, ha passat a tota Espanya, no va ser un cas aïllat a Girona.

  • david63

    30/11/2010 10:53

    @Gironí fart de Renfe: els trens nous els haurien posat igualment més tard, perquè els trens antics que circulaven fins ara Renfe els està traslladant a línies amb menys trànsit no només de la línia de Girona, sinó a tota Espanya, on a la vegada s’estan substituint trens que s’estan desballestant.
    En quant a trens de dos pisos, no existeix CAP tren de dos pisos de regionals a Espanya. Per tant, si els posessin (que tampoc fan falta sinó que el que calen són més freqüències) haurien de ser trens nous. I ja veig que a tu els trens nous et fan urticària. Et contradius tu mateix

    Cal informar-se abans de parlar.

  • metring

    30/11/2010 10:59

    El que estaria bé, com hem parlat al FTC, seria traslladar les unitats 450-451 al servei de Regionals (o M:D., o com li vulguin dir), donat que diuen a Renfe que donen problemes per al servei de Rodalies a la R2 Sud, perquè arrenquen i frenen més lentament, el passatge triga més en desallotjar-se, i en un servei de Regionals, amb menys parades i més temps aturats, anirien millor (amb seients canviats, això sí). Què en penseu?

  • gironina farta de Renfe

    30/11/2010 12:51

    Jo també fa 12 anys que vaig amunt i avall de Girona a Barcelona, i he viscut algunes de les accions espontànies i totes les organitzades per la Plataforma. Les espontànies eren molt emocionants, però s’ha de reconéixer que, encara que siguin més discrets del que voldríem, els únics resultats que s’han aconseguit els ha portat la feina i la tossuderia de la gent de la Plataforma d’Usuaris. Penso que no ho fan gens malament i espero que no se’n cansin.