Manca d’informació a Rodalies Catalunya

Ja fa prop d’un any que es va traspassar el servei de Rodalies, amb resultats força decebedors. Les freqüències de pas i els temps de viatge, excepte casos molt puntuals, continuen essent iguals o pitjors que abans del traspàs a la Generalitat. Tot plegat té l’explicació oficial en el fet que s’han traspassat els serveis, però no els trens ni les infraestructures, amb la qual cosa poques millores es poden fer.

No obstant, la Generalitat ens va prometre que com a mínim milloraria la informació i atenció a l’usuari. Desgraciadament, des del Fòrum del Transport Català, rebem contínues queixes d’usuaris i hem pogut comprovar personalment com aquesta pretesa millora de la informació està essent molt pobre. Uns quants exemples:

Informació als trens

  • Quan un tren es queda aturat durant massa temps a una estació, són pocs els maquinistes que es prenen la molèstia de donar una explicació mitjançant la megafonia dels trens.
  • Els indicadors de destinació dels trens moltes vegades no funcionen. O no mostren cap text, o mostren destinacions incorrectes. L’FTC ha pogut comprovar com es donen casos de trens de sis cotxes, on els indicadors mostren fins a tres destinacions diferents quan tot el tren va a la mateixa destinació. Encara més preocupant és el fet que aquestes deficiències es donen tant en trens antics com en trens d’última generació
  • La megafonia interior en alguns casos no anuncia totes les correspondències. En casos com l’intercanviador de Martorell, ni tan sols s’esmenta que allí existeixi un enllaç.

Informació a les estacions

  • La megafonia a les estacions, poc temps després de l’atropellament massiu a Platja de Castelldefels, va començar a anunciar el pas de trens sense parada (abans només s’emetien anuncis genèrics de “no passeu les vies”). Desgraciadament, la majoria de les vegades en estacions com Sitges, l’avís sona quan el tren ja fa 1 minut que ha passat. Després d’unes setmanes, aquest avís s’ha deixat d’emetre.
  • Els retards inferiors a 15 minuts no s’anuncien, malgrat que els primers temps després del traspàs tímidament s’havia començat a fer. Ara un tren pot arribar amb catorze minuts de retard, sense cap mena d’avís, disculpa ni dret a indemnització.
  • Moltes estacions tenen plànols i indicacions totalment desfasades. Per posar un exemple, els plànols d’estacions com Les Franqueses del Vallès/Granollers Nord, Vic o Santa Susanna fa més de deu anys que no s’actualitzen, i mostren una xarxa que no té res a veure amb l’actual, provocant confusió entre els viatgers.
  • La megafonia moltes vegades no se sent correctament. Paraules entretallades, volums excessius que distorsionen la veu, etc, fan que sigui impossible entendre res del que s’hi diu. Aquesta deficiència es dóna tant en estacions petites o velles, com a grans estacions remodelades com Sants-Estació.
  • En alguns casos, s’anuncia l’arribada de trens però no la via per on ho farà, la qual cosa obliga a estar pendent de l’entrada del tren i provoca corredisses d’última hora.

santa-susanna-renfe-08-(10-02-08).jpg

Plànol de rodalies a l’estació de Santa Susanna, any 2008. Els recorreguts que mostra feia un mínim de 4 anys que estaven desfassats. Avui dia probablement segueix al mateix lloc. I no és un cas aïllat

Informació a la web Rodalies Catalunya

(http://www.gencat.cat/rodalies/)

  • No apareixen reflectides totes les deficiències ni els retards. La majoria de les vegades informa que el servei no presenta incidències, quan això no és veritat. Fins i tot en casos greus de talls parcials de línies, la web indica que tot funciona amb absoluta normalitat.
  • En alguns casos la informació apareix amb català i castellà barrejats de manera matussera en la mateixa frase, la qual cosa demostra la poca importància que se li dóna a la qualitat de la informació.

Informació telefònica

  • El telèfon d’incidències de Cercanías Barcelona Renfe, que estranyament no té a veure amb Rodalies Catalunya, no funciona en absolut ja que gairebé sempre diu que hi ha “normalitat”. Com a exemple, amb motiu de la passada vaga general, aquest telèfon pensat per donar informació “al minut” gairebé una setmana després encara anunciava possibles incidències per la vaga. Per si no fos prou, el missatge era llegit per un conversor de veu automatitzat amb accent català, però estava escrit en castellà, provocant una situació absurda que demostra la falta d’interès per aquest servei.

Conclusió

A la xarxa de rodalies de Barcelona assistim sovint a inauguracions de serveis d’informació, declaracions polítiques i plans de millora faraònics. La realitat de la xarxa de rodalies de Barcelona, però, és que el servei continua essent tan deficient com abans, i els serveis d’informació que haurien de millorar l’atenció a l’usuari queden oblidats i abandonats tan bon punt se n’ha fet la presentació oficial a la premsa i han quedat reflectits a tots els diaris.

En definitiva, doncs, es va perdent aquella il·lusió que havíem tingut quan va es va traspassar el servei de rodalies a la Generalitat. Actualment, el sentiment més estès entre els usuaris de Rodalies Catalunya és que l’únic canvi que hi ha hagut és el del logo: la C dintre un cercle vermell ha estat substituïda per una R dins un quadrat taronja. Però per fer això, no calia tant rebombori.

2 comentaris

  • Andreu

    03/12/2010 9:51

    Molt bon repertori de queixes. M’agrada saber que no sóc l’únic viatger sensible a tots aquests detalls, que en el seu conjunt tenen molta importància. Jo també era optimista amb el traspàs però de moment és un altre examen de paciència per tots els viatgers. Salut i bona feina!

  • albert collado

    25/01/2011 21:32

    Els collectius minoritaris que poden possar en jaque al pais con va passar amb els controlasdors i ara amb els maquinistes tenen que poguerse militaritzar.