Civies: bons o dolents?

Segons l’enquesta que vam publicar al fil http://transport.cat/viewtopic.php?f=45&t=11124 , l’opinió majoritària dels nostres usuaris és que els Civies, que van començar a deixar-se veure per la xarxa de Rodalies a Barcelona ara ja fa quatre anys, els agrada força, pel tipus de disseny, el fet que estiguin adaptats a persones amb mobilitat reduïda, per ser més espaiosos… Però també hi han diverses veus contràries, sobretot pels problemes que hi han hagut des de la seva implantació, degut a la gran alçada que hi ha entre les andanes de les estacions, en alguns casos de més de 50 centímetres, a llocs com a l’estació de Passeig de Gràcia, abans de la instal·lació d’entarimats provisionals que cobreixen una part de les andanes, dificultant molt l’accés a aquests trens per part de gent gran, pares amb cotxets de nen, gent carregada de paquets o maletes, etc., i fins i tot, provocant accidents. Tota una  contrarietat  per a un tren que en un principi, està adaptat per a PMR. De res servien tampoc els accessos baixos, que es trobaven a una alçada d’uns 40 centímetres.

I és que l’alçada dels accessos al Civia es va calcular inicialment per adaptar entrades i sortides  de viatgers per a nivells d’andanes com les de les estacions de Sants o la de l’aeroport, però no per la immensa majoria d’estacions de Rodalies de Barcelona, cosa que ha repercutit en obres al llarg de la xarxa, per tal de pujar el nivell de les andanes i evitar accidents.

civiasitges1.jpg

Un Civia a Sitges, el maig de 2009, abans no es fessin les obres per canviar l'alçada.

Sobre un altre problema d’aquesta sèrie de trens, recentment, el grup  de CIU, abans de les eleccions al Parlament, va declarar que els Civia s’havien dissenyat per a la xarxa de Cercanías de Madrid, a on els trajectes són més curts, i no calen tantes places assegudes, mentre que a Catalunya, al no tenir un tren pensat per a la seva propia xarxa, amb trajectes més llargs, hi ha manca de seients.

Amb les diferents experiències viscudes pels usuaris del FTC, hem fet un recull dels avantatges i els inconvenients dels trens  Civia:

Avantatges:

  • Bona lluminositat.
  • Poder fer diferents tipus de composicions, depenent de la demanda de cada línia, des de trens simples formats per trens cotxes, a dobles, amb cinc cotxes cadascun.
  • Cotxes continus, sense separació física, per repartir millor el passatge al seu interior.
  • Espais amb planta més baixa, per tal que hi puguin accedir PMR, i lavabos accessibles per aquests.
  • Més capacitat de viatgers, pels seus espais més amplis.
  • Pantalles de televisió per anunciar ja no tant sols la destinació i propera parada, sinó a més, el recorregut que va fent el tren.
  • Càmeres de seguretat al llarg de tot el tren.
  • Simplement, que són trens nous.

Inconvenients:

  • Localització complicada de l’accés per a PMR, ja que al haver una sola porta per cantó i tren, i depenent de la seva llargària, pot ser més o menys ràpid de trobar, i més encara per a una persona amb cadira de rodes.
  • El problema de l’alçada, excessiva per a estacions amb andanes baixes.
  • Menys seients que a la resta de les sèries de Rodalies i mal repartits, deixant massa espais buits, que podrien ser ocupats amb més seients.
  • Lavabo innecessàriament gran. Un lavabo pot tenir plataforma baixa i ser espaiós per a PMR, però tant d’espai no calia.
  • El fet que les barres del sostre siguin discontinues i no arribin fins el final dels cotxes , faltant espai a on agafar-se quan el tren està ple.
  • Les barres per agafar-se per accedir al tren, es troben massa endins.
  • La infrautilització de les pantalles informatives, que podria utilitzar-se també, per exemple, per anunciar les hores d’arribada de trens d’altres línies amb les que té correspondència a les estacions a on s’atura, per tal de poder fer els transbordaments de manera més eficaç.
  • Tarda més que altres trens en tancar portes, i quan surten amb retard, els hi costa més recuperar els horaris.

3 comentaris

  • Roger Melcior

    07/12/2010 20:04

    Molt bon post. Jo hi afegiria que les portes
    Deien que era una model modular que donava flexibilitat en això de les composicions i que es podia ampliar o treure cotxes. No es podia haver pensat ja en fer directament una suposada 468 amb 8 cotxes, sense necessitat de doblar unitats?

  • Roger Melcior

    07/12/2010 20:05

    Perdoneu, s’ha borrat un tros de comentari.
    Deia que les portes donen potser més problemes que les de la 447 i tendeixen a quedar-se avariades per això de la safata. A més el temps de tancament és major que en les altres unitats.

  • Víctor

    08/12/2010 21:36

    Trens de directament 8, 9 o 10 cotxes per només poder-los fer servir en les hores punta dels dies feiners?