La L1 del metro: projecte inicial de perllongament a Sant Andreu

Fa temps, des del FTC vam descobrir un antic projecte, que no es va arribar a dur a terme, relacionat amb la companyia Ferrocarril Metropolitano de Barcelona, S. A., més conegut amb el sobrenom metro “Transversal”, l’actual L1.

I és que, l’any 1936, es van plantejar la prolongació de la línia, des d’Arc de Triomf cap al barri de Sant Andreu del Palomar, però no tenia pas el mateix traçat que coneixem, per l’Avinguda Meridiana i en paral·lel al túnel de Renfe, sinó que passava per carrers diferents, com per exemple, pel carrer del Clot. A més, tenia un enllaç amb l’estació de mercaderies de la M.Z.A. de Sagrera, a on ara s’està construint l’estació de l’AVE.  El nom del projecte era Proyecto de prolongación del Metropolitano Transversal hasta San Andrés con enlace con el Ferrocarril de M.Z.A. en la estación de Sagrera.

Les estacions projectades eren les següents:

  1. Marina: amb molt poca variació amb l’estació tal i com la coneixem avui en dia.
  2. Glòries: aproximadament on és ara.
  3. Clot:  a Meridiana, just on acaba Consell de Cent. Des d’aquesta estació, havia de sortir el ramal cap a l’estació de M.Z.A. de mercaderies.
  4. Montaña: al carrer del mateix nom. Després, la línia girava pel carrer Mallorca.
  5. Espronceda: carrer del Clot, entre Espronceda i Provença.
  6. Estévanez: carrer del Clot, abans del carrer Bofarull.
  7. Sagrera: al carrer de la Sagrera, entre Pacífic i Portugal.
  8. Fabra i Puig: al Passeig de Fabra i Puig, però no amb Meridiana, com ara la coneixem, sinó força més avall, cantonada amb el carrer Gran de Sant Andreu.
  9. Comercio: entre la plaça del Comerç i Malats, encarat cap a la plaça Orfila, força a prop de l’actual estació de Sant Andreu.
  10. Torres i Bages: al passeig Torres i Bages, però tampoc al mateix emplaçament de l’estació amb el mateix nom que coneixem, sinó al nivell del carrer Valentí Iglesias, al costat de l’antiga fàbrica d’automòbils “Ricart España”.
  11. Cuartel Artillería: al passeig de Torres i Bages, al davant dels antics quartells, ja desapareguts, abans del Passeig de Santa Coloma.

Després de llegir l’article, creieu que és millor el traçat que es va fer després, el que coneixem actualment,  aprofitant que Renfe va soterrar el traçat de la Meridiana, per construir el túnel compartit amb el metro? O que en el cas concret d’alguna estació, es podria haver situat tal i on havia d’estar al projecte inicial?

Més informació a http://www.transport.cat/wiki/index.php/Projecte_de_perllongaci%C3%B3_del_Metropolitano_Transversal_fins_a_Sant_Andreu%2C_amb_enlla%C3%A7_amb_el_Ferrocarril_de_M.Z.A._a_l%27estaci%C3%B3_de_Sagrera