La reforma de la Diagonal, la volem o no?

Fa pocs dies, l’alcalde Hereu va respondre al candidat Trias que els ciutadans ja van descartar reformar la Diagonal, responent a les declaracions d’aquest sobre la no unificació de les dues xarxes de tramvia, però si reconeixent la importància de la reforma de l’avinguda Diagonal, proposant  ‘buscar altres alternatives per relligar els dos trams i solucions per ampliar les voreres, separar les bicicletes dels vianants i fer el trànsit més amable’,  apostant per fer un assaig en un primer tram, entre Francesc Macià i Passeig de Gràcia.

logo_diagonal.jpg

El logotip que es va fer servir al FTC, durant l'època de la consulta

No creiem que els ciutadans estiguessin en contra d’una reforma, com diu l’alcalde, sinó que hi van haver factors força desfavoridors que van fer que l’opció guanyadora no fos cap de les dues que plantejava el consistori municipal:

  • La utilització del referèndum: se’n diu que el referèndum va ser utilitzat políticament pels partits de la oposició, per fer una campanya de descrèdit contra el consistori. I no deixa de ser cert. CIU i el PP van esprémer la qüestió i en van treure rendiment, cosa que ara els afavorirà a les properes eleccions municipals, però tampoc deixa de ser cert que el referèndum en si era una excusa dels partits que formen part del govern municipal per donar publicitat a la seva política, tot i que el tret els hi va sortir per la culata. Polititzat, si, però per totes dues bandes, no tant sols per la oposició.
  • Els ciutadans, majoritàriament, no estaven en contra de la reforma de la Diagonal ni de la unió de les xarxes de tramvia, és més, les aceres no es troben en bones condicions, en alguns llocs són excessivament estretes, com al davant d’una coneguda clínica de la zona. El que va fer que l’opció guanyadora fos la C, va ser principalment:
  1. La crisi econòmica. El fet de saber que tota la campanya per anunciar la consulta tingués un cost de 3 milions d’euros, no va agradar gens ni mica. En una època de restriccions pressupostàries,va ser força impopular que es fes una despesa tant desmesurada per una consulta d’aquest tipus. Segurament tampoc va agradar que fos per una reforma tant important. Potser un altre moment, hauria estat més adient. Apart, que si s’haguessin unit des d’un bon principi les xarxes, tot això que ens haguéssim estalviat en diners i en mals de cap.
  2. El fet de no existir precedents en aquests tipus de consultes. Per què no se’n van fer sobre el Fòrum de les Cultures, un esdeveniment d’èxit molt més que qüestionable, i amb una despesa multimilionària, o sobre altres obres que afecten la mobilitat?
  3. Les opcions A i B, anunciades a bombo i plateret, molt semblants i que no donaven peu a suggeriments (els quals, per cert,  es podien fer via e-mail, però tots eren contestats amb respostes pre-fabricades, cosa que va no va ajudar gaire a donar credibilitat ), i tenir una tercera opció, la C, mig amagada i sense gaire promoció.  Els ciutadans la van prendre com a referent, dient no tant que estaven en contra d’una reforma, sinó de com s’havia manegat la consulta, tot i que s’ha interpretat aquest fet de diverses maneres.
  • La demostració de descoordinació entre els governs central i municipal, tot i ser del mateix partit polític, no es van posar d’acord per fer una obra abans que una altre, tenint en compte que uns mesos abans, el Ministerio de Fomento va parlar de fer el tercer túnel de rodalies per sota de l’avinguda Diagonal, molt necessari també. Aquesta obra hauria d’haver estat la inicial, del contrari, fer una reforma tant profunda de la superfície hauria estat un sobrecost i una pèrdua molt gran de diners i temps.

Vosaltres dieu: què van fallar? Les maneres? La despesa i les molèsties que haurien representat la reforma? La politització de tot plegat? Els qui sabem què volem som nosaltres, els ciutadans.

7 comentaris

  • Sinera

    16/01/2011 11:14

    Reformar la Diagonal en plena crisi! Pobre Hereu! Quanta debilitat mental!

  • Railman

    25/01/2011 12:25

    Hi havien (i encara hi han) coses mes importants i necessaries que llençar els calers en una reforma-destruccio d’una arteria principal de la cricul.lacio rodada d’aquesta ciutat.

    Abans hi han coses mes necessaries i mes facils de portar a la fi per la bona circul.lacio de vehicles a la ciutat: Correcte enfasament semaforic (no es de rebut que estiguin tan malament sincroinitzats els semafors), ma dura amb els ciclistes (que vagin pel seu carril senyalitzat unicament enlloc de circul.lar per alla els hi vagi be, fins i tot contra direccio),…. la llista es molt mes llarga i argumentada. I ,molt mes barat d’implementar que no el llençar els calers en una reforma que nomes comportaria axfisiar encara mes la ciutat.

    Pero el mes important que s’ha de fer es treure del mig a farsants i presumptes “salvadors del transport public” que viuen en el seu nuvol de colors particular i es pensen que la ciutat es Jauja i que nomes hi ha transport public i el que utilitza el cotxe (moltes vegades per necessitat i/o rapidessa en els desplaçaments) es poc menys que un criminal. D’aquest tipus de gentussa n’esta la xarxa plena i el pitjor de tot es que hi han d’altres als alts estaments que s’els creuen i els hi donen veu.

  • Jordi

    25/01/2011 12:32

    La diagonal mes val que a cap il.luminat se li ocorri de tocar-la, ja esta be com esta i no fa falta fer res. Ni tunels per sota ni rambles per sobre.

  • Renfadat

    26/01/2011 11:47

    Portem tres dies de problemes greus a Renfe i aquest blog no n’ha dit ni mitja paraula. Per què? És que ara no convé parlar malament de Rodalies perquè és de la Generalitat? Si encara estigués sota el control de Madrid segur que a les dues hores ja tindríem article, però no, reconèixer que la Generalitat no fa les coses bé i és incapaç de gestionar aquesta crisi no convé.

  • Maria José Luque

    26/01/2011 15:19

    Una mica de caaalma!!! Cal procesar la informació, i tant si t’ho creus com si no, ja portem des d’ahir preparant l’article.

    Per reivindicar una cosa, com que Renfe va malament, no llenceu la cavalleria cap a nosaltres, no deixem de parlar de la Gene ni res d’això per res, no ens casem amb ningú, una mica de paciència i d’unió entre afectats, que jo personalment, també ho estic patint!

  • un que avisa de trolls

    27/01/2011 11:26

    Per al troll que s’amaga covardment: ja sabem que ets un antic usuari expulsat, així que no et servirà de res escampar mentides. I espera que no et caigui una denúncia per difamació.

    Normes del diari ARA:

    Els usuaris respectaran les opinions dels altres usuaris o participants, i s’abstindran d’utilitzar llenguatge ofensiu o difamatori, racista o violent o que atempti contra la legalitat vigent.

  • Pau

    27/01/2011 11:36

    pel jordi: alguna cosa si que s’ha de fer, que les aceres entre Passeig de Gracia i Glories estan que fan pena, plenes de forats