La xacra dels atropellaments al ferrocarril

Massa que en sentim a parlar. I encara tenim fresca la memòria de la tragèdia de Platja de Castelldefels, quan un grup nombrós de persones va creuar la via, infringint tota norma d’ús de les instal·lacions ferroviàries i dotze van morir atropellades per un tren. Aquell greu accident és un reflex cruelment comprimit del degoteig d’altres (consumats i evitats per poc) que s’esdevenen amb alarmant periodicitat. Sembla que, entre una part de la població, hi hagi instal·lada la idea que travessar la via del tren és com creuar un carrer poc transitat, que el tren ja frenarà com si fos un cotxe; però no es té en compte que, en lloc de pesar vora una tona, un tren en pot arribar a pesar uns quants milers, amb el que això suposa en força d’empenta i distància de frenada.

Les administracions, en èpoques de vaques grasses (reals o inflades), hi responien amb l’eina que brandaven amb més facilitat: una despesa multimilionària en tancaments de tot tipus, arribant en cas extrem al soterrament. En canvi, costa molt més esforç, tot i que amb uns resultats molt més sostinguts en el temps, educar la gent i ensenyar-li que una via fèrria és com una autopista: un lloc terminantment prohibit per als vianants, excepte en indrets explícitament senyalitzats (i fins i tot aquí cal extremar la prudència). I, cas de creuar la via en passos a nivell, de cap manera es pot fer a la lleugera.

També és cert que els diferents organismes responsables no han fet els deures com cal. Més enllà de delimitar la zona restringida i habilitar itineraris alternatius fàcils d’utilitzar, si apliquessin un reglament rigorós, amb multes severes per a qui circuli sense autorització per la via, les imprudències baixarien considerablement. Només cal observar la impunitat amb què determinades persones travessen les vies en estacions altament transitades com la barcelonina d’Arc de Triomf. Si la mandra de pujar i baixar escales és un estímul per a cometre aquestes temeritats, la por (millor: la certesa) de rebre una forta sanció actuaria com a mitjà dissuasiu.

Bànner actual de l'FTC (al moment de publicació de l'article)

Temes a l’FTC que tracten els atropellaments:
Atropellament massiu a Castelldefels Platja
Què caldria fer per evitar atropellaments?

1 comentari

  • Luis Miguel Garcia

    29/01/2011 15:15

    Per la meva experiencia de 26 anys ja, us puc assegurar que aquesta situació no te remei. La temeritat i inconsciència de la gent no te cap límit. I quan més dificl ho posses, mes gran es el repte a superar.
    Us recomano el meu blog: http://maquinistilla.blogspot.com/