Ferrocarril al Pirineu, és viable?

La Diputació de Lleida ha presentat recentment un estudi que avala mediambientalment l’arribada del tren a La Seu d’Urgell des de La Pobla de Segur. Amb un pressupost de 265 milions d’euros proposa fer una nova línia de 55km que, des de La Pobla es dirigeixi cap a l’est fins arribar a la vall del Segre a l’alçada d’ Organyà i enfili cap a La Seu. Això implicaria fer tres túnels importants, sent un d’ells de 10-15 km de longitud.

Tren de La Pobla de Segur

Tren de La Pobla de Segur

Tot i que possiblement aquest nou traçat seria una manera de revitalitzar definitivament la línia de La Pobla de Segur la viabilitat d’aquest projecte sembla bastant dubtosa, desconeixent el nombre de viatgers potencial que podrien fer-ne ús. A més, el temps de viatge de Lleida a La Pobla ja és d’1 hora 50 minuts i 55 km més podrien suposar ben bé uns 40 minuts més de trajecte (les velocitats no serien gaire altes pel traçat de muntanya). En total 2 hores i mitja de Lleida a La Seu quan per carretera està a l’entorn de les 2 hores. Amb aquest traçat també es perd la oportunitat d’arribar al Pallars Sobirà, connectant amb Sort (tal com preveia el projecte original de línia de Lleida Saint-Girons per Sort, Esterri d’Àneu i Salau).

Un altra opció seria prolongar la línia de Puigcerdà a La Seu d’Urgell seguint la vall del riu Segre. El gran avantatge de prioritzar aquesta opció seria que no es necessitaria realitzar cap túnel de gran longitud per arribar a la capital de l’Alt Urgell, amb un traçat entorn dels 50 km. A més, es connectaria amb la línia ferroviària cap a Barcelona possibilitant relacions directes Barcelona-La Seu. No obstant, el gran problema és el temps de viatge per la línia de Puigcerdà, que en el millor dels casos és de 2 hores 25 minuts (trens semidirectes). Amb un temps de viatge estimat d’uns 35 minuts per la nova línia, la relació Barcelona-La Seu es situaria en 3 hores de viatge. Considerant que per l’eix de la C-16 el trajecte en cotxe es cobreix en 2 hores 20 minuts l’opció ferroviària encara es demostra poc competitiva. Caldria doncs, emprendre importants obres de millora a la línia de Puigcerdà per situar el temps de recorregut en 2 hores i mitja aproximadament per arribar a La Seu. Per fer-ho, desdoblar la línia entre Montcada i La Garriga en una primera fase i entre La Garriga i Vic en una segona és imprescindible.

A més de l’arribada del ferrocarril a La Seu cal plantejar-se un nou sistema ferroviari que enllaci La Seu i Andorra la Vella, ja que sinó l’arribada del tren a l’Alt Urgell perd tot el seu sentit. Fins i tot potser seria més prioritari fer una línia aïllada La Seu-Andorra que no pas tota l’arribada del ferrocarril des de Lleida o Barcelona. Amb uns bons aparcaments dissuassoris a la mateixa Seu d’Urgell segur que s’alliberaria de trànsit la N-145 i la CG-1 andorrana. També seria necessari que per dins d’Andorra hi hagués un sistema de ferrocarril+bus+transport per cable potent per arribar a les pistes d’esquí.