Entrades amb l'etiqueta ‘metro’

Un intercanviador, dos noms

dimecres, 16/02/2011

Ja tenim la nova estació de rodalia La Sagrera – Meridiana. Diuen que serà l’intercanviador més gran de Barcelona, amb més de 100.000 usuaris cada dia. Doncs bé, aquestes desenes de milers de persones, si volen passar del metro al tren i viceversa, no sols hauran de canviar d’andana sinó també d’estació, almenys pel que fa al nom. Es veu que metro i rodalia no són dignes de compartir denominació, pel motiu que sigui.

Per si fos poc, aprofitant l’arribada de l’L9/L10 a la zona l’any passat, l’estació de metro va canviar de nom, amb la inclusió capriciosament imperiosa de l’article, passant de Sagrera a La Sagrera: a algú li deuria passar pel cap que aquesta mesura de calat en millorava la identificació. Ara, ja posats, sobta que no ho hagin fet amb altres estacions, com Torrassa, Poble Sec, Penitents o Bogatell, per citar alguns de tants altres exemples de la xarxa de metro barcelonina.

Quin és el motiu pel qual, en qüestió de mesos, canvien una estació de nom i en posen un tercer a un enllaç posterior? No se suposa que hi ha un organisme –l’Autoritat del Transport Metropolità– que vetlla per la nomenclatura de les estacions de l’Àrea Metropolitana de Barcelona? A cap òrgan decisor se li acut que cal facilitar al màxim l’orientació a l’usuari, especialment el novell o altrament desprevingut?

Aquesta manca de criteri és simptomàtica de com es prenen les administracions del nostre país la intermodalitat del transport públic. Sí, la qüestió de la nomenclatura pot semblar menor al costat de despropòsits més grans com Volpelleres, on Adif va acondicionar l’estació de Sant Cugat pocs anys abans de construir-s’hi la nova parada d’FGC i, tot i conèixer ja aleshores el projecte, va deixar-la a mig quilòmetre, quan no hi havia impediment tècnic per a acostar-la. Tanmateix, la deixadesa en l’actuació és la mateixa en ambdós casos: en el cas de l’intercanviador de la Sagrera, tampoc hi ha excusa per a no unificar-ne el nom.

Això sí, com és bon costum entre la casta política del nostre país, i amb motiu d’una celebració que només se li acut a algú d’aquelles esferes inabastables per al comú dels mortals –recordem-ho, 3 anys de l’arribada de l’AVE a Barcelona, mentre el primer TGV francès a Figueres no va despertar tant entusiasme als despatxos de Fomento–, el que hi ha hagut és una inauguració oficial a l’estació, però hauran de passar quatre dies fins a l’entrada en servei. D’aquesta manera, ses excel·lències hauran pogut veure una infraestructura de la qual priven durant aquest temps els seus usuaris reals, la gent que farà servir la infraestructura de debò en lloc d’utilitzar-la per a remenar l’autobombo publicitari.

I esperem a veure en què quedarà finalment la denominació de la futura estació –injustament reduïda com a d’alta velocitat en l’imaginari col·lectiu–, juntament amb el corresponent enllaç de metro, perquè ens podem trobar amb fins a quatre Sagreres de nom, quan en realitat no passaran de dos intercanviadors.

Més informació i fotografies al fil sobre el tema al FTC.

Accés Sagrera-Meridiana.jpg

La L1 del metro: projecte inicial de perllongament a Sant Andreu

dijous, 9/12/2010

Fa temps, des del FTC vam descobrir un antic projecte, que no es va arribar a dur a terme, relacionat amb la companyia Ferrocarril Metropolitano de Barcelona, S. A., més conegut amb el sobrenom metro “Transversal”, l’actual L1.

I és que, l’any 1936, es van plantejar la prolongació de la línia, des d’Arc de Triomf cap al barri de Sant Andreu del Palomar, però no tenia pas el mateix traçat que coneixem, per l’Avinguda Meridiana i en paral·lel al túnel de Renfe, sinó que passava per carrers diferents, com per exemple, pel carrer del Clot. A més, tenia un enllaç amb l’estació de mercaderies de la M.Z.A. de Sagrera, a on ara s’està construint l’estació de l’AVE.  El nom del projecte era Proyecto de prolongación del Metropolitano Transversal hasta San Andrés con enlace con el Ferrocarril de M.Z.A. en la estación de Sagrera.

Les estacions projectades eren les següents:

  1. Marina: amb molt poca variació amb l’estació tal i com la coneixem avui en dia.
  2. Glòries: aproximadament on és ara.
  3. Clot:  a Meridiana, just on acaba Consell de Cent. Des d’aquesta estació, havia de sortir el ramal cap a l’estació de M.Z.A. de mercaderies.
  4. Montaña: al carrer del mateix nom. Després, la línia girava pel carrer Mallorca.
  5. Espronceda: carrer del Clot, entre Espronceda i Provença.
  6. Estévanez: carrer del Clot, abans del carrer Bofarull.
  7. Sagrera: al carrer de la Sagrera, entre Pacífic i Portugal.
  8. Fabra i Puig: al Passeig de Fabra i Puig, però no amb Meridiana, com ara la coneixem, sinó força més avall, cantonada amb el carrer Gran de Sant Andreu.
  9. Comercio: entre la plaça del Comerç i Malats, encarat cap a la plaça Orfila, força a prop de l’actual estació de Sant Andreu.
  10. Torres i Bages: al passeig Torres i Bages, però tampoc al mateix emplaçament de l’estació amb el mateix nom que coneixem, sinó al nivell del carrer Valentí Iglesias, al costat de l’antiga fàbrica d’automòbils “Ricart España”.
  11. Cuartel Artillería: al passeig de Torres i Bages, al davant dels antics quartells, ja desapareguts, abans del Passeig de Santa Coloma.

Després de llegir l’article, creieu que és millor el traçat que es va fer després, el que coneixem actualment,  aprofitant que Renfe va soterrar el traçat de la Meridiana, per construir el túnel compartit amb el metro? O que en el cas concret d’alguna estació, es podria haver situat tal i on havia d’estar al projecte inicial?

Més informació a http://www.transport.cat/wiki/index.php/Projecte_de_perllongaci%C3%B3_del_Metropolitano_Transversal_fins_a_Sant_Andreu%2C_amb_enlla%C3%A7_amb_el_Ferrocarril_de_M.Z.A._a_l%27estaci%C3%B3_de_Sagrera