Entrades amb l'etiqueta ‘nomenclatura’

Un intercanviador, dos noms

dimecres, 16/02/2011

Ja tenim la nova estació de rodalia La Sagrera – Meridiana. Diuen que serà l’intercanviador més gran de Barcelona, amb més de 100.000 usuaris cada dia. Doncs bé, aquestes desenes de milers de persones, si volen passar del metro al tren i viceversa, no sols hauran de canviar d’andana sinó també d’estació, almenys pel que fa al nom. Es veu que metro i rodalia no són dignes de compartir denominació, pel motiu que sigui.

Per si fos poc, aprofitant l’arribada de l’L9/L10 a la zona l’any passat, l’estació de metro va canviar de nom, amb la inclusió capriciosament imperiosa de l’article, passant de Sagrera a La Sagrera: a algú li deuria passar pel cap que aquesta mesura de calat en millorava la identificació. Ara, ja posats, sobta que no ho hagin fet amb altres estacions, com Torrassa, Poble Sec, Penitents o Bogatell, per citar alguns de tants altres exemples de la xarxa de metro barcelonina.

Quin és el motiu pel qual, en qüestió de mesos, canvien una estació de nom i en posen un tercer a un enllaç posterior? No se suposa que hi ha un organisme –l’Autoritat del Transport Metropolità– que vetlla per la nomenclatura de les estacions de l’Àrea Metropolitana de Barcelona? A cap òrgan decisor se li acut que cal facilitar al màxim l’orientació a l’usuari, especialment el novell o altrament desprevingut?

Aquesta manca de criteri és simptomàtica de com es prenen les administracions del nostre país la intermodalitat del transport públic. Sí, la qüestió de la nomenclatura pot semblar menor al costat de despropòsits més grans com Volpelleres, on Adif va acondicionar l’estació de Sant Cugat pocs anys abans de construir-s’hi la nova parada d’FGC i, tot i conèixer ja aleshores el projecte, va deixar-la a mig quilòmetre, quan no hi havia impediment tècnic per a acostar-la. Tanmateix, la deixadesa en l’actuació és la mateixa en ambdós casos: en el cas de l’intercanviador de la Sagrera, tampoc hi ha excusa per a no unificar-ne el nom.

Això sí, com és bon costum entre la casta política del nostre país, i amb motiu d’una celebració que només se li acut a algú d’aquelles esferes inabastables per al comú dels mortals –recordem-ho, 3 anys de l’arribada de l’AVE a Barcelona, mentre el primer TGV francès a Figueres no va despertar tant entusiasme als despatxos de Fomento–, el que hi ha hagut és una inauguració oficial a l’estació, però hauran de passar quatre dies fins a l’entrada en servei. D’aquesta manera, ses excel·lències hauran pogut veure una infraestructura de la qual priven durant aquest temps els seus usuaris reals, la gent que farà servir la infraestructura de debò en lloc d’utilitzar-la per a remenar l’autobombo publicitari.

I esperem a veure en què quedarà finalment la denominació de la futura estació –injustament reduïda com a d’alta velocitat en l’imaginari col·lectiu–, juntament amb el corresponent enllaç de metro, perquè ens podem trobar amb fins a quatre Sagreres de nom, quan en realitat no passaran de dos intercanviadors.

Més informació i fotografies al fil sobre el tema al FTC.

Accés Sagrera-Meridiana.jpg

Proposta alternativa de codi alfanumèric per als ferrocarrils a Catalunya

dijous, 27/01/2011

Fa uns dies, la PTP va fer una proposta de millora i integració de la informació de
Rodalies i Regionals de Catalunya
, a on van incloure un codi alfanumèric, és a dir, el sistema per assignar a una línia de metro, Rodalies, etc, una  lletra i un número per tal que siguin identificades (L1, R1, etc.).

L’usuari del fòrum Sagrerenc, va proposar una alternativa d’aquest codi, que presentem aquí, amb el seu permís:

Fa un temps que li dóno voltes a una possible reorganització del ferrocarril a Catalunya. La meva proposta és la següent:

  • L per a les línies urbanes de metro a la zona 1 i intervals de pas inferiors a 10′ (canviar-ho a U no ho veig necessari).
  • S per a les línies de rodalia de Barcelona amb parada a totes les estacions, fins a les zones 3-4 i intervals de pas inferiors a 20′.
  • R per a les línies de rodalia de Barcelona semidirectes més enllà de les zones 3-4 i intervals de pas de 30′ o 60′. També per a línies de rodalia, regional i futurs tren-trams de Girona, Tarragona i Lleida.
  • IC per als actuals Catalunya Exprés, Regional Exprés, Mitjana Distància i Avant. Intervals de pas d’una o dues hores.

Després, pel que fa al número…

  • L: deixar-ho tot igual, no cal canviar res.
  • S, R: una xifra i un color per al corredor (que és el que ha de sortir al mapa), dues xifres per a la línia (només surt als esquemes de corredor).
  • IC: lletres (com a Bèlgica o Holanda).

Cada línia té associada una freqüència tipus en hora punta i en hora vall. La cosa quedaria així, tenint en compte el PTVC:

-Metro de Barcelona

  • L1, L2, L3, L4, L5, L6, L7, L9, L10, L11: igual que ara.
  • L8: Barcelona-Pl. Espanya – Molí Nou/Can Ros

-Línies S1x i R1x (Corredor Litoral)

  • S11: Vilanova i la Geltrú/Castelldefels – Mataró
  • S12: Aeroport del Prat – Mataró/Arenys de Mar/Calella
  • R13: Sant Vicenç de Calders – Mataró
  • R14: Aeroport del Prat – Blanes

-Línies S2x i R2x (Corredor Prelitoral)

  • S21: Martorell/Molins de Rei – Barcelona – Granollers Centre/Sant Celoni
  • R22: Sant Vicenç de Calders/Vilafranca del Penedès – Barcelona-Estació de França
  • R23: L’Hospitalet de Llobregat – Sant Celoni/Maçanet-Massanes
  • S24: Martorell – Universitat Autònoma – Granollers Centre
  • S25: (Circular) Barcelona – Molins de Rei – Universitat Autònoma – Barcelona

-Línies S3x i R3x (Corredor del Congost)

  • S31: Castelldefels – L’Hospitalet de Llobregat – Granollers-Canovelles/La Garriga
  • R32: L’Hospitalet de Llobregat – Vic/Torelló

-Línies S4x i R4x (Corredor del Nord)

  • S41: Aeroport del Prat – Terrassa
  • R42: Aeroport del Prat – Manresa

-Línies S5x (Metro del Vallès)

  • S51: Barcelona-Pl. Catalunya – Universitat Autònoma/Sabadell-Ca n’Oriac
  • S52: Barcelona-Pl. Catalunya – Rubí/Terrassa-Nacions Unides
  • S53, S54… Reservat per al TramVallès

-Línies S6x i R6x (Línia Llobregat-Anoia)

  • S60: Barcelona-Pl. Espanya – Martorell-Enllaç/Olesa de Montserrat
  • R61: Barcelona-Pl. Espanya – Manresa-Baixador
  • R62: Barcelona-Pl. Espanya – Igualada
  • R63: Manresa – Súria
  • R64: Manresa – Sallent

-Línies R7x (Àrea de Tarragona)

  • R71: Tortosa/Cambrils – Tarragona/Sant Vicenç de Calders
  • R72: Móra la Nova/Reus – Tarragona/Sant Vicenç de Calders
  • R73: Tarragona – Reus – Valls – Sant Vicenç de Calders
  • R74: Reus – Camp de Tarragona – Sant Vicenç de Calders
  • R75, R76… Reservat per al TramCamp

-Línies R8x (Àrea de Girona)

  • R81: Blanes – Girona – Flaçà/Figueres/Portbou
  • R82: (Circular) Girona – St. Feliu de Guíxols – Palamós – Palafrugell – Flaçà – Girona (TramGavarres)
  • R83: Girona – Banyoles – Olot

-Línies R9x (Àrea de Lleida)

  • R91: Monzón-Río Cinca/Almacelles – Lleida-Pirineus – Cervera de Segarra
  • R92: Lleida-Pirineus – Balaguer/La Pobla de Segur
  • R97: Lleida – Les Borges Blanques – Montblanc – Reus – Tarragona


-LÍNIES INTERCITY

  • IC A: Lleida-Pirineus – Figueres-Vilafant (Avant)
  • IC B: Barcelona-Sants – Figueres/Cervera de la Marenda
  • IC C: Barcelona-Estació de França – Tarragona – Tortosa/Vinaròs
  • IC D: Barcelona-Estació de França – Camp de Tarragona – Reus/Móra la Nova/Flix/Riba-roja d’Ebre
  • IC E: Barcelona-Estació de França – Valls – Lleida-Pirineus
  • IC F: Aeroport del Prat – Lleida-Pirineus (via Manresa)
  • IC G: L’Hospitalet de Llobregat – Ripoll/Ribes de Freser/La Molina/Puigcerdà/La Tor de Querol
  • IC H: Reus – Tarragona – Cerdanyola-Universitat – Girona

Desapareixen les següents línies, segons la meva proposta:

  • Desaparició dels actuals Regionals des de Barcelona a Tortosa, Portbou i Lleida. Aquests trajectes queden servits només per Intercity de millor velocitat comercial. El servei a totes les estacions queda cobert pels trens regionals de vegueria (R7x, R8x, R9x).
  • Desaparició de l’actual R14 (Barcelona-Lleida per Tarragona i Reus). Els trajectes Barcelona-Montblanc/Lleida s’escurcen, donant un millor servei a Valls, mentre que per anar de Tarragona/Reus a Lleida tenim la R97.