Entrades amb l'etiqueta ‘Renfe’

Conflicte laboral dels maquinistes de Renfe-Rodalies

dimecres, 26/01/2011

El dia 24 per la tarda, van aparèixer notícies sobre que era el dia més depriment de l’any, segons una investigació de la Universitat de Cardiff, tot amb el rigor científic d’una fórmula matemàtica. No sabem si serà del cert, però com a mínim, va ser el més depriment de l’any per als soferts usuaris de Renfe Rodalies i per als afectats de Regionals, que sembla que des d’ara, tot anirà en el mateix sac, i no tant sols perquè les dues xarxes hagin estat traspassades.

pantalles vaga.jpg

Les pantalles, anunciant el conflicte.

Cap allà a les 14 hores, apareixia a la web de Rodalies.cat, un missatge dient “Per conflictivitat laboral del col·lectiu de maquinistes circulació irregular amb afectacions que poden superar els 60 minuts”, i afectava a totes les línies de Rodalies. Uns minuts més tard, apareixien informacions a diaris d’internet, a on es parlava d’una vaga encoberta dels maquinistes, aprofitant el canvi de torn de la tarda, per tal de no presentar-se al seu lloc de treball Això segons algunes fonts, segons ells mateixos, sí que s’hi havien presentat tots, però al·legant “el compliment “escrupolós” de les condicions de treball”, en forma de descansos estipulats per l’empresa, deixaven els trens un cop arribat el màxim d’hores de conducció, i la ja coneguda de la “manca de confort dels seients dels conductors”. A l’inici del programa Versió RAC 1 d’ahir, en Toni Clapés parlava de quan els trens del metro o FGC eren conduits de peu, sense cap mena de seient, ni dur ni de pell, com donava la sensació de que alguns maquinistes reclamaven. I és que aquest tipus d’al·legacions, topen inevitablement amb la incomprensió del sofert usuari de Rodalies…

Fins quan hem de ser els usuaris moneda de canvi per a les negociacions? De qui és la culpa, de Madrid, de la Generalitat, dels maquinistes?  Quanta gent ha de perdre el seu lloc de treball, per culpa dels constants endarreriments de Renfe? Tindran ells solidaritat amb nosaltres en aquest cas, i farien vaga per recolçar-nos? I la pregunta que tothom es fa: quants dies durarà aquest caos de trens que no arriben, a la qual cosa s’hi ha sumat, segons seguidors de Twitter, que posen trens en unitats simples? Vejam com acaba la cosa, i si entrarà o no un nou operador, tal i com avui comencen a apuntar.

Regionals “Rodalielitzats”?

dijous, 30/12/2010

Ja ha aparegut a la web de Rodalies l’anunci de que a partir d’avui, 30 de desembre de 2010, apareixeran a la web de Rodalies la informació del servei de Regionals, horaris, incidències, etc., a més que en els nous horaris en paper (escanejats per l’usuari Pere del Fòrum del Transport Català) , apareix la nova nomenclatura de les línies dels regionals traspassats, els quals perden la “Ca” i la canvien per la “R”, a l’igual que les línies de Rodalies. Ens farem un embolic, ara que no hi haurà diferència entre la nomenclatura dels Rodalies i els Regionals? O tot seguirà igual, i qui hagi d’anar a Girona, Tarragona o Lleida, ho entendrà igual que abans? Els regionals faran més parades a estacions de Rodalies, ara que sembla que tot serà el mateix? I què ha dels futurs serveis de Rodalies entre aquestes províncies, dels quals tant se n’ha parlat? Quina nomenclatura tindran? Veurem més trens de Rodalies fent serveis de Regionals? Totes aquestes preguntes, seran respostes en 2011.

Civies: bons o dolents?

dimarts , 7/12/2010

Segons l’enquesta que vam publicar al fil http://transport.cat/viewtopic.php?f=45&t=11124 , l’opinió majoritària dels nostres usuaris és que els Civies, que van començar a deixar-se veure per la xarxa de Rodalies a Barcelona ara ja fa quatre anys, els agrada força, pel tipus de disseny, el fet que estiguin adaptats a persones amb mobilitat reduïda, per ser més espaiosos… Però també hi han diverses veus contràries, sobretot pels problemes que hi han hagut des de la seva implantació, degut a la gran alçada que hi ha entre les andanes de les estacions, en alguns casos de més de 50 centímetres, a llocs com a l’estació de Passeig de Gràcia, abans de la instal·lació d’entarimats provisionals que cobreixen una part de les andanes, dificultant molt l’accés a aquests trens per part de gent gran, pares amb cotxets de nen, gent carregada de paquets o maletes, etc., i fins i tot, provocant accidents. Tota una  contrarietat  per a un tren que en un principi, està adaptat per a PMR. De res servien tampoc els accessos baixos, que es trobaven a una alçada d’uns 40 centímetres.

I és que l’alçada dels accessos al Civia es va calcular inicialment per adaptar entrades i sortides  de viatgers per a nivells d’andanes com les de les estacions de Sants o la de l’aeroport, però no per la immensa majoria d’estacions de Rodalies de Barcelona, cosa que ha repercutit en obres al llarg de la xarxa, per tal de pujar el nivell de les andanes i evitar accidents.

civiasitges1.jpg

Un Civia a Sitges, el maig de 2009, abans no es fessin les obres per canviar l'alçada.

Sobre un altre problema d’aquesta sèrie de trens, recentment, el grup  de CIU, abans de les eleccions al Parlament, va declarar que els Civia s’havien dissenyat per a la xarxa de Cercanías de Madrid, a on els trajectes són més curts, i no calen tantes places assegudes, mentre que a Catalunya, al no tenir un tren pensat per a la seva propia xarxa, amb trajectes més llargs, hi ha manca de seients.

Amb les diferents experiències viscudes pels usuaris del FTC, hem fet un recull dels avantatges i els inconvenients dels trens  Civia:

Avantatges:

  • Bona lluminositat.
  • Poder fer diferents tipus de composicions, depenent de la demanda de cada línia, des de trens simples formats per trens cotxes, a dobles, amb cinc cotxes cadascun.
  • Cotxes continus, sense separació física, per repartir millor el passatge al seu interior.
  • Espais amb planta més baixa, per tal que hi puguin accedir PMR, i lavabos accessibles per aquests.
  • Més capacitat de viatgers, pels seus espais més amplis.
  • Pantalles de televisió per anunciar ja no tant sols la destinació i propera parada, sinó a més, el recorregut que va fent el tren.
  • Càmeres de seguretat al llarg de tot el tren.
  • Simplement, que són trens nous.

Inconvenients:

  • Localització complicada de l’accés per a PMR, ja que al haver una sola porta per cantó i tren, i depenent de la seva llargària, pot ser més o menys ràpid de trobar, i més encara per a una persona amb cadira de rodes.
  • El problema de l’alçada, excessiva per a estacions amb andanes baixes.
  • Menys seients que a la resta de les sèries de Rodalies i mal repartits, deixant massa espais buits, que podrien ser ocupats amb més seients.
  • Lavabo innecessàriament gran. Un lavabo pot tenir plataforma baixa i ser espaiós per a PMR, però tant d’espai no calia.
  • El fet que les barres del sostre siguin discontinues i no arribin fins el final dels cotxes , faltant espai a on agafar-se quan el tren està ple.
  • Les barres per agafar-se per accedir al tren, es troben massa endins.
  • La infrautilització de les pantalles informatives, que podria utilitzar-se també, per exemple, per anunciar les hores d’arribada de trens d’altres línies amb les que té correspondència a les estacions a on s’atura, per tal de poder fer els transbordaments de manera més eficaç.
  • Tarda més que altres trens en tancar portes, i quan surten amb retard, els hi costa més recuperar els horaris.