Setmana Negra per a la Responsabilitat Social Empresarial

Aquesta entrada l’ha fet l’Albert Sales de SETEM. Seguiu el seu blog. 

Algú ha fallat en la seva estratègia de gestió del risc. No ho dic per les 300 morts que ja es comptabilitzen en l’ensorrament de l’edifici “Rana Plaza” de Bangla Desh on diverses fàbriques confeccionaven roba per firmes internacionals de la moda. Tampoc perquè aquestes setmanes tinguem entre nosaltres a un refugiat guatemaltec amenaçat de mort per defensar els drets dels pobles afectats per les activitats d’empreses extractives. Aquestes desgràcies no són els riscs que gestionen els departaments de Responsabilitat Social Empresarial. El risc que realment els preocupa és el que afecta a la reputació de l’empresa; la possibilitat de que apareguin noves màcules als seus lluents logotips.

La contenció de la informació en els mitjans de desinformació massiva funcionen.  Els equips de comunicació corporativa ni tan sols s’han de preocupar de silenciar a les cadenes de televisió privades i públiques o als grans diaris, perquè ells solets ja s’autocensuren per no perdre ni un cèntim d’ingressos publicitaris. Qui s’ha atrevit a dir que a les fàbriques sinistrades de Bangla Desh s’han trobat etiquetes i documents de Mango? El tractament informatiu de la notícia ha estat asèptic amb els interessos econòmics presentant la tragèdia com una catàstrofe humanitària i fent referència a la inseguretat que es viu a les fàbriques de Bangla Desh com si l’únic culpable fos el govern d’un país “subdesenvolupat” que pretén “industrialitzar-se”.

Qui ha explicat que a la junta d’accionistes de la Caixa es van denunciar públicament davant d’accionistes, consellers i conselleres, i del senyor Isidre Fainé, alguns dels impactes de l’activitat econòmica de l’entitat? Els mitjans catalans porten anys ignorant les investigacions i denúncies d’organitzacions i moviments socials sobre l’activitat de Gas Natural-Fenosa, de Repsol o d’Agbar a Amèrica Llatina. Han ignorat les recerques sobre inversions en la detestable indústria de l’armament. I no han donat cap rellevància a l’assetjament judicial excercit per Caixa Bank sobre els activistes d’Ecologistas en Acción que fa uns mesos van penjar tres pancartes a la façana de la seu de l’entitat i que s’enfronten a una pena de 8 mesos de presó. S’haurien d’interessar ara per què tres activistes es presentin a la junta d’accionistes i alcin la veu contra aquests abusos? Clar que no.

Però la responsabilitat social ha fallat igualment. No ha aconseguit, ni aconseguirà, canalitzar les protestes perquè es perdin en un laberint de reunions estèrils. La invitació dels senyors Fainé i Nin per parlar d’alguns dels temes exposats a la junta de Caixa Bank i el seu oferiment per facilitar el contacte directe amb altres empreses són d’agrair, però han de saber que departaments de comunicació i RSC coneixen de sobres els informes, les denuncies i els col·lectius implicats i que ja han fet les gestions pertinents perquè la veu de les afectades i els afectats es perdi abans de tacar la imatge de tant respectables corporacions. Han fallat, no han pogut evitar el tràngol d’haver de sentir a la seva pròpia junta d’accionistes algunes de les conseqüències de les seves activitats.

De ben segur que Mango també hauria volgut frenar l’aparició del seu nom a les notícies vinculades al desastre del “Rana Plaza”. Tant si és cert com si no ho és que la documentació trobada entre les runes es correspon només a una prova de producció, l’objectiu de la RSC és evitar associacions d’idees negatives dels possibles consumidors i consumidores. Però les xarxes socials són ràpides i els activistes de Bangla Desh, davant la mort de centenars de persones, no han esperat a fer reunions, debats i converses per publicar els noms de les etiquetes.

Sempre trobarem noves vies de denúncia, nous camins per arribar a la ciutadania, i noves maneres de fer-nos escoltar. Seran nimietats per als seus negocis però no deixarem de ser un “risc” per la seva “versió oficial dels fets”.

 

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús