La publicitat engreixa

Un article del Javier Guzmán, Director de VSF Justícia Alimentària Global

 

Mentre l’OMS alerta de l’augment de casos d’obesitat , a l’Estat espanyol se segueixen publicitant productes altament calòrics i el govern no només no regula sinó que es posiciona al costat de la indústria amb el llançament d’una campanya a favor dels hàbits saludables d’ la mà de les grans corporacions.

L’Organització Mundial de la Salut ( OMS ) ha publicat un informe tan demolidor com silenciat pels mitjans de comunicació. Una de les afirmacions més contundents alerta que de cara al 2015 arribarem a la xifra de 1.500 milions de persones amb problemes d’obesitat. El cas és que hi ha ja en el món 42 milions de menors de cinc anys amb sobrepès, i sorprèn constatar que l’obesitat, avui, causa més morts que la insuficiència d’ingressos. A Espanya, per exemple, el sobrepès afecta el 63% dels homes i al 45 % de les dones i l’obesitat al 19 i 16% respectivament. Pel que fa a l-obesitat infantil som els campions de la UE, gairebé al nivell dels EUA.

Per solucionar aquest problema, l’OMS insta els governs a implantar canvis radicals en les polítiques agràries i alimentàries posant especial èmfasi en regular i posar límit a una de les puntes de llança del gran conglomerat corporatiu de grans empreses de l’alimentació, la publicitat. De fet, la pròpia OMS ja va afirmar que tant la publicitat com altres formes de màrqueting d’aliments i begudes dirigides als nens promouen el consum, en la seva major part, de productes rics en greixos, sucres o sal. Es tracta d’un màrqueting que, sense cap tipus de regulació, envaeix escoles, escoles bressols, supermercats, llocs de joc, consultoris i serveis d’atenció familiar i pediàtrica, televisió, Internet i altres, i que òbviament influeix de manera determinant en les pautes consum de la població.

No estem parlant d’un problema actual i que no hagi generat debat al llarg dels anys, un exemple d’això és que en països com Noruega, Suècia i el Quebec es va decidir en el seu moment prohibir tota la publicitat en la programació infantil. Altres països com Perú, Equador o Mèxic han seguit recentment el mateix camí, o Irlanda que recentment acaba de publicar una regulació molt estricta sobre els aliments ” malsans ” rics en greixos, sal i sucre.  Lamentablement no podem dir que l’estat espanyol hagi dut a terme cap tipus de mesura en aquest sentit.

I tampoc podem afirmar , ni de lluny , que la publicitat alimentària en el nostre país estigui basada en productes que fomentin una dieta saludable. Els investigadors del Servei de Medicina Preventiva de l’Hospital Universitari de la Princesa ( Madrid ), després de revisar 80 hores d’emissió de quatre canals de televisió espanyols i analitzar els aliments i les begudes que es promocionen, van concloure que el perfil nutricional és poc saludable a la majoria d’ells.

Per fer front a aquesta situació no disposem de cap mecanisme de regulació, únicament un Comitè d’Autoregulació, casualment creat el 1995 per les principals empreses anunciants, agències i mitjans de comunicació. Ja poden imaginar-se que des de llavors fins avui no ha existit cap sanció ni requeriment.

En quina direcció juga el nostre govern? Poc temps ha trigat nostre govern a respondre a l’informe de l’OMS , demostrant amb això que no seguirà les seves recomanacions pel que fa a implementar regulacions i canvis en polítiques públiques. L’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN) i la Fundació Alimentum acaben de llançar una campanya publicitària a televisió de “Hàbits de Vida Saludables” (HAVISA). Una campanya que en el seu contingut explicita ser un reflex “del compromís del Govern en la lluita contra l’excés de pes i el sedentarisme”. Però si gratem una mica, només una mica, i ens fixem qui forma part de la Fundació Alimentum , ens trobem , no sense estupor , a les grans empreses d’alimentació, i de begudes ensucrades .

Així, dins del patronat ens trobem que el seu president és D. Xavier Orriols el Arumi, president de PepsiCo per al Sud-oest d’Europa, el vicepresident és D. Javier Robles Gonzalez, president de Danone , SA, el tresorer és D. Tomás F. Pascual Gómez – Cuétara, president del Grup Llet Pascual, com a vocals podem trobar a D. José Manuel González Guzmán, president i director general de Bimbo Iberia, o D. Ignacio González Hernández, CEO de Campofrío Espanya i D. Marcos de Quinto Romero, President de Coca -Cola Iberia i la llista continua.

Realment les multinacionals estan interessades en una alimentació saludable, què persegueix el Govern a realitzar aquesta campanya? Tot indica que el nostre govern no es fa responsable de les dades i mesures dràstiques exigides per l’OMS. Oblida que l’alimentació és un dret i no una simple qüestió de mercat, i que la flamant nova Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició, no hauria de ser un organisme més al servei de les grans corporacions sinó garant de la nostra salut pública.

Grans corporacions que han anat incrementant el seu poder a través del control de la cadena agroalimentària, la invasió en els supermercats d’aliments preparats, congelats, menjar ràpid, begudes ensucrades, i amb un augment exponencial d’un component clau en tota aquesta jugada, l’augment exponencial de la introducció i consum de sucre . Estan elles preocupades per la salut i el benestar de les persones?

Potser ha arribat l’hora que els governs protegeixin degudament el dret a la salut de les seves poblacions,  que hi hagi una regulació forta sobre les dietes malsanes que ens són ofertes i que consumim voraçment. Potser ha arribat el moment en què els ciutadans reaccionem i exigim el respecte al nostre dret a una alimentació sana i justa.

 

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús