Nova temporada de “Mapa Editorial”

La constant evolució del Mapa editorial no és cap novetat, tot al contrari: és un fet que estem observant des de fa anys. L’univers de l’edició, acostumat a moure’s a un ritme poc frenètic, s’ha vist immers en els últims anys en la cursa de la innovació més pròpia de l’univers tecnològic. Però la celeritat dels canvis que ha experimentat  l’estructura editorial durant els últims mesos és realment sorprenent.

Cal considerar-nos afortunats pel fet de poder observar de ben a prop tots aquests esdeveniments: som testimonis privilegiats d’un canvi de paradigma. Tots podem veure com aquesta transformació del sector del llibre es manifesta cada dia en múltiples fenòmens: les fusions editorials, la creació de nous segells, l’aparició d’empreses dedicades únicament a l’edició digital, les plataformes de distribució de continguts digitals…

Tanmateix, dins d’aquest canviant panorama cal consignar  un parell de moviments en el sector que, per la seva magnitud, han suposat una important modificació del mapa de l’edició tant en la seva dimensió local com global:

  1.  El paper dels nous agents del món digital. La irrupció d’Amazon, Google i Apple ha transformat el mercat editorial. Totes tres són empreses tecnològiques que, a partir de la seva posició preeminent, han apostat per comercialitzar tant continguts com nous dispositius de lectura, que cada vegada tenen més acceptació per part dels lectors digitals. De fet, només cal veure les últimes novetats, com ara el Kindle Fire, iPad Mini o el Nexus 7 de Google. A més, també caldrà estar atents a l’arribada al nostre territori de Kobo.
  2. El nou posicionament dels agents tradicionals. Una conseqüència directa d’aquesta irrupció del món tecnològic en el món dels llibres ha estat l’establiment d’aliances entre grans empreses editorials, que s’han vist obligades a prendre decisions estratègiques per tal de mantenir el seu protagonisme en el nou escenari. Fa ben pocs dies hem pogut veure l’exemple més evident, i de moment el més important, d’aquests moviments: la fusió que va anunciar Bertelsman entre la seva editorial,Random House, iPenguin Group, propietat del grup britànic Pearson. Aquesta aliança suposa la unió de dues de les sis majors editorial del planeta, amb un volum de negoci que arribarà als 3.000 milions d’euros. És ben significatiu que un dels principals reptes que s’han marcat els dos gran grups, i que alhora els serveix per justificar aquesta fusió gegantina, sigui “la conquesta del món digital”. Segons el The New York Times, el nou gran grup editorial podrà fer front a Google, Amazon i Apple.

Per tant, tenim davant nostre un escenari inèdit en què els papers d’actors principals, secundaris, i fins i tots els decorats i els extres estan en constant evolució. Si els que fins ara han estat protagonistes (les editorials amb més continguts i volum de negoci) s’han vist obligats a escriure un nou guió, és evident que tota la colla d’actors del gremi convé que estiguin ben formats i a punt d’adaptar-se per a les noves seqüències del món editorial.

 Ricard Peris (@ricardperis)

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús