RCA: una pel·lícula, un llibre, un còmic

Confirmat: Marty McFly no ha arribat a Bangui desde 1985. Aquesta referència cinematogràfica ha estat una de les coses més comentades durant el dia d’avui (prou!). En relació on visc ara, i quan descobreixo un país, ho intento fer minimament des de la vessant cultural. Per això, més enllà d’anàlisis pesades sobre d’on som i on anem, us comento breument algunes recomanacions culturals (que no abunden) relacionades amb la República Centreafricana:

Pel·lícula: The Ambassador. Documental danès de l’any 2011 on Mads Brügger obté de forma il·lícita les credencials diplomàtiques per a ser cònsul de Libèria a la república Centreafricana. De nacionalitat danesa, Brügger voldrà oficialment iniciar un negoci de llumins en el país. Gravat en molts moments en càmera oculta, el documental denuncia el mercadeig il·legal de títols diplomàtics, però també el tràfic amb els anomenats “diamants de sang”. Apart de Bangui, el documental recorre la situació de la població pigmea, marginada històricament, com també algunes zones diamantíferes.

Llibre. L’Odysee du Mangou. Pierre Samy Macfoy, ex dirigent centrafricà, narra en aquesta novel·la els inicis del colonialisme a RCA des dels ulls de Mangou, el cap dún poblat remot del país. Mangou serà testimoni dels canvis estructurals del país (administració, llengua, educació,…) que el portaran a veure com perd el seu status. Aquest procés intentarà dur-lo de forma resignada: « El destí és com láire que resporem. No sabem d’on ve ni on va. Però hem d’acceptar-lo tal i com es presenta » La crítica al colonialisme es farà de forma simplificada, anant del concret al global, però repassant molts aspectes.

Còmic. Didier Kassaï L’il·lustrador centreafricà intenta reflectir la realitat contemporània de la capital, tant durant el cop d’estat de març de 2013 (“Tempête sur Bangui”) com dels episodis violents al desembre del mateix any (“Bangui”). El fet desafortunadament singular d’aquests còmics és que, més enllà de contextualitzar en dibuixos el fets, narra la seva pròpia vivència i el situa en subjecte actiu on, per cops, es troba en situacions no gaire esperançadores. Els trets dels personatges, les escenes de barri o la configuració de Bangui són alguns trets molt reconeixibles pels qui coneixem la ciutat.

 

 

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús