Poesia i música per a endevinar el futur, per Clàudia Rius

Avui comparteixo un article que acaba de publicar la Clàudia Rius a la revisita digital de cultura Núvol sobre la poesia d’inspiració xinesa del llibre L’ORACLE DEL DRAC. EL LLIBRE DELS CANVIS (Editorial Fonoll, Juneda, 2016).

 

Poesia i música per a endevinar el futur

 

Pere Vilanova té vint-i-vuit anys i ja ha publicat nou discos i tres llibres de poemes. Ara afronta el 2017 amb un nou poemari sota el braç: L’oracle del drac. El llibre dels canvis (Editorial Fonoll, 2016), després de viatjar a Taiwan. Li demanem que ens ho expliqui tot: des del perquè de la seva alta productivitat fins a la influència de la cultura asiàtica en la seva obra. Tres, dos, un… acció.

“Tinc una vida plena perquè he pogut viatjar molt, he fet moltes coses, he tingut moltes feines i he conegut molta gent”, així comença Pere Vilanova les seves explicacions sobre com pot ser que amb només vint-i-vuit anys ja tingui darrere seu una dotzena d’obres publicades, entre discos i llibres. Acostumat a experimentar amb la música i la poesia, afirma que intenta plasmar la seva experiència a través dels filtres de l’edat.

De la seva vocació per aquestes formes artístiques neix la necessitat de posar-se reptes, estar atent i sempre seguir produint. “Moltes vegades he pensat: aquest serà l’últim disc; aquest serà l’últim llibre, però al cap d’uns mesos torno a sentir-ne la necessitat”, expressa. Això li va passar després de publicar Korenlei. Les Tres Estacions (Curbet Edicions, 2014): hi va dedicar tant d’esforç que va acabar sentint-se buit.

“Però la vida dóna moltes voltes, i més tard vaig voler seguir alimentant el relat que havia deixat aparcat”, explica; aquest cop, des d’una nova perspectiva. Segons l’artista, en les seves obres hi ha una evolució sobretot en l’aspecte de la maduresa, en el sentit de prendre una mica de distància respecte a les coses que succeeixen. Diu el Pere que conèixer la tradició asiàtica li ha ensenyat que la vida segueix, les coses flueixen i no hi ha res definitiu.

Aquesta nova visió de les coses s’ha hagut de complementar amb una de les majors influències del poeta i músic: la poesia simbolista francesa, els últims romàntics, la generació beat. Pere Vilanova va cursar la carrera d’estudis francesos, ha traduït autors com Rimbaud i li crida l’atenció la generació que viu la vida al límit. Ara la seva manera de pensar recull una mica de cada posicionament: “Quan et vas fent gran et desprens de les coses i d’alguna manera perden importància, i és molt alliberador”.

Aquesta distància es nota en les seves obres, algunes escrites al voltant dels vint anys. I de totes formes, el seu últim llibre, L’oracle del drac, parteix d’una premissa completament diferent de la resta: el Llibre dels Canvis Xinès, la voluntat del qual és la predicció del futur. “És una obra que t’ensenya com has d’encarar el futur quan arribi, fa que t’enfrontis a tu mateix”, explica Vilanova. L’obra en qüestió s’anomena I Ching.

I Ching, el llibre dels canvis

L’I Ching és un llibre xinès que intenta comprendre els canvis de la vida i de l’existència, els primers textos del qual daten del 2.400aC. Parteix de la idea de dualitat, és a dir, que el món es divideix en coses contradictòries que es complementen. Aquest llibre agafa elements com l’aigua i el foc, el cel i la terra, l’amor i el desamor, la riquesa i pobresa, l’èxit i el fracàs; i tot això s’engloba dins de seixanta-quatre estats arquetípics. Així és com Pere Vilanova defineix el llibre en qüestió, ràpid i seguit; perquè ho sap, i perquè publicar una obra basant-se en l’I Ching significa haver de repetir la mateixa definició un centenar de cops.

Arribar a l’I ching requereix una meditació prèvia: cal pensar quina és la pregunta indicada. Seguint les normes estructurals de l’obra, al final el llibre et dóna una resposta. Aquesta no pot ser mai sí o no, perquè la pregunta ha de ser oberta. Explica Pere Vilanova que en l’edició castellana de l’I ching hi ha un poema de Borges i un pròleg de Jung, el deixeble de Freud. Jung escriu que li sembla interessant l’efecte que crea en un mateix la resposta del llibre, perquè pot condicionar les nostres accions.

Això sembla l’horòscop, no, Pere? “Sí, però a l’horòscop tu figura que ets un signe. Aquest és un llibre de l’any 2.400aC, d’una cultura mil·lenària que l’utilitzava per prendre decisions, per exemple, militars. No és un horòscop perquè no és determinista. Lliurement tu estàs venint aquí a preguntar una cosa. Les respostes que dóna l’I ching són només per a tu, i aquesta és la màgia d’aquesta mena de transmissió poètica”.

Després de trobar l’I ching de casualitat en un mercat de segona mà, Vilanova va dedicar un any i mig a informar-se sobre el seu funcionament. Al final, va escriure L’oracle del drac en ni més ni menys que 10 dies. “D’alguna manera vaig anar treballant mentalment i en acabat les coses em van sortir naturals”, afirma l’artista. Però la inspiració no li va venir del tot sola: la parella de Pere Vilanova és una artista taiwanesa, Huanyu; l’escriptora de les grafies que acompanyen cada peça del poemari.

De moment, el músic i poeta ja estrenat la seva obra a Gràcia, i dijous 26 de gener presentarà el llibre en un concert-recital a la redacció de la Revista Mirall – La Directa.cat. Les alegries, però, no vénen soles. Si tot va bé, L’oracle del drac. El llibre dels canvis es traduirà al xinès. Qui sap si en realitat tot això l’I Ching ja ho sabia. Al Pere, però, li va sortir de dins.

[+] info a www.perevilanova.cat

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús