Per una educació transversal i integral, o com cridar l’atenció del futur president

educacio.png

Hauria pogut ser carta oberta al futur President de Catalunya, el senyor Artur Mas. Treballaré però com ho he fet fins ara a l’esplai; poc a poc i bona lletra. Però si, amb convicció, això és una carta oberta al futur flamant president de la Generalitat de Catalunya.

No vull que aquest article sigui un seguit de demandes de màximes perquè el país no està per orgues. Però si m’agradaria que acabés arribant a mans d’Artur Mas una única qüestió. Em titllaran de simplista o de poca ambició socialdemòcrata, però estaré content si una sola reivindicació és escoltada i estudiada pel futur govern.

Els que em coneixen saben de les meves posicions rupturistes respecte a la posició de subordinació que viu el nostre país dins d’un estat com l’espanyol i que malgrat que molts dirigents polítics s’entestin a forçar un encaix del nostre país amb el país veí amb paraules imaginàries com federalisme, autonomisme etc… no ens els hem de creure. Més que res perquè després de 30 anys de Regne d’Espanya, de constitució i retallades a lleis aprovades per la ciutadania no té sentit parlar d’un nivell gestió i organització estatal que no sigui la independència. En una última enquesta, un 60% dels espanyols votaria a favor d’una reforma constitucional, però per retallar l’estat de les autonomies. Queda tot dit em sembla.

Mentrestant desmuntem tot aquest malentès que es diu Regne d’Espanya cal gestionar i aixecar el país. I que millor que apostar per unes polítiques i accions educatives transversals i integrals.

Futur president, la proposta és clara i crec que va en la direcció de consens. Cal treballar per una societat més justa, més activa, més autònoma i participativa. Al meu entendre, caldrà una conselleria d’educació que aposti per unes polítiques i accions educatives transversals i integrals. M’explicaré.

L’Educació dels joves ciutadans (no futurs ciutadans) és essencial per al desenvolupament social, democràtic i fins i tot econòmic del país. Són joves ciutadans que més endavant lideraran el país i no si val tenir-los adormits i amb pudor de naftalina. Si des de l’educació volem volem incidir en totes les dimensions de la persona, no podrem obviar tot el que fa referència a la seva vida, especialment la família i els amics i amigues. No podem concebre l’acció educadora com una acció aïllada, sinó que hem de tenir en compte, d’una banda, totes les dimensions de l’infant i de l’altre tots els agents educatius que intervenen en la seva educació i la seva vida (educació compartida, treball en xarxa, comunitats d’aprenentatge).

Evidentment l’ideal seria poder estimular al màxim totes les dimensions de l’infant (cognitiva, emocional, efectiva, corporal, relacional…) i en una mateixa direcció, amb uns mateixos valors i uns objectius comuns per part de tots els agents educatius. Això és el que busquen les famílies que trien una escola, un esplai,un cau, etc.. els seus valors i ideologia, intenten buscar aquesta coherència.

Els diferents contextos educatius i socialitzadors són interdependents i exerceixen una influència conjunta en l’infant ( de concepció sistèmica). L’infant també té un paper actiu en relació als diferents contextos.Per evitar que l’infant no pari boig, cal una sintonia educativa entre els estils educatius dels diferents agents.

Em refereixo a la transversalitat integral educativa perquè penso que cal aglutinar tots els agents educatius (escola, família, associacionisme educatiu, educació de base comunitària etc…) sota el paraigües d’educació. Sense oblidar en cap cas l’essència juvenil d’alguns col·lectius. Em refereixo també a una educació integral, perquè aquestes accions ens podrien dur a una motivació sistematitzada de la societat, educant joves ciutadans actius, crítics, compromesos, innovadors, transformadors, en definitiva joves inquiets.

Cal treballar decididament cap a la transformació social a través de l’ educació, perquè el país no aguantarà amb el mateix model econòmic, social i democràtic gaires dècades més. Els temps va en contra nostra president !

Jordi Crisol

Dirigent associatiu

Barcelona, 8 de desembre del 2010

3 comentaris

  • Per una educació transversal i integral, o com cridar l’atenció del futur president // la tafanera

    09/12/2010 0:33

    […] Per una educació transversal i integral, o com cridar l’atenció del futur president blogspersonals.ara.cat/temespendents/2010/12/09/educacio-ma/  per jordicrisol fa 4 segons […]

  • Tweets that mention Per una educació transversal i integral, o com cridar l’atenció del futur president – Ara.cat — Topsy.com

    09/12/2010 0:50

    […] This post was mentioned on Twitter by jordi crisol, jordi crisol. jordi crisol said: Per una educació transversal i integral, o com cridar l’atenció del futur president – Ara.cat http://t.co/hQTVg74 vía @diariARA […]

  • Joan Tarrida Bellver

    09/12/2010 2:24

    Crec que coincidim en el fons però et faig algun aclariment. Prefereixo dir-ne Educació Compartida. D’una banda la integralitat és impossible per maximalista (muldisciplinar millor) i transversalitat és un terme que ja no me’l crec. En un administració vertical, és millor aconseguir objectius compartits per petits que siguin, entre organismes (entre persones que coincideixen en un objectiu i tenen eines per coordinar-se) que no pas molts plans interdepartamentals, que només sumin accions sense coordinar-les.
    En una cosa no estic massa d’acord, si he entès be el teu text. Veig Educació en el Lleure en un organisme que no sigui el departament d’Educació. Primer, hi ha el perill de ser fagocitat pel dia a dia de la voràgine escolar i segon, i més important, perquè l’escola i l’educació en el lleure (mestres i monis o caps escoltes) han de poder interlocutar en pla d’igualtat. Allò que cal demanar al President és que quan munti el puzle del govern, tingui entre mans una peça que sigui Educació en el lleure Que no estigui amagada sota grans temes com Joventut, Infància, Educació, sinó que tingui visibilitat pròpia. Així, l’organisme que en sigui responsable i la persona que el comandi, ha de prioritzar la construcció d’una política de Govern d’EL. I que es doti dels mecanismes de coordinació amb altres departamenst i amb les administracions locals. Les dues principals missions d’aquest organisme: donar suport a l’educació en el lleure associativa i aconseguir que l’EL sigui present en tots els plans i estratègies socio educatives juntament amb educació, famílies i altres agenst educatius socials. Sigui com sigui que s’anomenin: Plans Edudatius d’Entorn, Ciutats educadores, Plans Educatius de Ciutat, plans comunitaris…
    Estem d’acord. ARA cal una millor educació!! cognitiva, emocional, social, ciutadana, artística… ARA, cal una major cohesió social que trenqui les desigualtats. ARA, cal una ciutadania activa, responsable i compromesa amb l’anhel de millora social i nacional.
    Per a tot això, el Govern ha de trobar en l’EL un aliat civil fonamental, al qual ha de dotar del reconeixement i dels recursos necessaris per tal que millori la seva acció socioeducativa i de cohesió que sent “d’interès públic” es porta a terme des de la societat civil.
    Sempre un plaer, en el debat
    joan

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús