Apple. El poder de la poma

Per primera vegada en 15 anys, Apple Inc., la companyia de la poma, ha anunciat un dividend pels seus accionistes de 34.500 milions d’euros. Un “megadividend” (la xifra és superior al pressupost de la Generalitat pel 2012).  Un fet habitual en les companyies tecnològiques i que l’Steve Jobs sempre havia anat demorant. Una forma de premiar els seus accionistes i de repartir els seus immensos excedents de caixa. En els últims cinc anys, la companyia ha tingut una evolució borsària impressionant. L’acció ha passat de 90$ a prop de 600$ actualment, una revalorització de +545% (amb el crac borsari del 2008 al mig).

Segons el rànquing anual d’Interbrand, el valor de la marca Apple ha passat de valdre 21.100 M$  (#17 del món) a 33.400 M$ (#8), en tant sols un any. Els llançaments de nous productes són esperats per milions de clients arreu del món (s’han venut 3 milions d’Ipad-3 en tan sols 3 dies). La gent fa cues i espera l’obertura de les botigues per ser els primers en adquirir els nous gadgets. Rècord de vendes, rècord de guanys, etc…

Quines són les claus de l’èxit d’Apple? Una companyia que té el que tota empresa voldria: més que clients té seguidors… i cada cop més fanàtics.

És una companyia que innova constantment, la innovació no és exclusiva del seu cofundador i líder visionari sinó que implica a tothom. La innovació entesa no com un cop de geni, sinó un procés perfectament organitzat. Una innovació metòdica, eficient i orientada a resultats.

Fugir de la lluita en retallar costos. L’alternativa és diferenciar-se.

Els productes Apple són molt fàcils d’utilitzar. Res és complicat. Simplicitat. Es treballa molt l’estètica i el disseny però pensats per a l’usuari final. No es demana l’opinió als clients sinó que se’ls observa i es detecten les seves necessitats. Millor disseny, més senzill, millor producte.

Són productes “equilibrats”, involucren a molts interessats, és a dir, tota la xarxa de persones al voltant del producte (p.ex. en el cas de l’Ipod: companyies discogràfiques, fabricants d’accessoris, desenvolupadors d’aplicacions, i fins i tot, estudis cinematogràfics i de TV). Integrar software i hardware.

Steve Jobs era un gran especialista en motivar la seva gent. Els exigia molt. Feia que ells també s’exigissin a si mateixos i al propi Steve.

Els llançaments dels productes són duts a termes sense errors. Els nous models són llançats a temps, es domina la cadena de subministrament, es manté el secret i es crea una expectació digne d’una estrella de rock o d’un esport. Logística impecable.

Apple no va inventar res. És un aglutinador de tecnologies existents. Milloren el que existeix, moltes vegades donant-li un embolcall diferent per fer excel·lir el producte i generar noves necessitats.

Altres valors que també transmet la persona d’Steve Jobs i la seva marca; la tenacitat, les ganes de triomfar (la fam), el no rendir-se mai, l’exigència màxima, aprendre dels fracassos, enamorar-se del què fas, saber dir “no”.

El repte i la pregunta que tothom es fa, serà Apple capaç de mantenir el nivell sense Jobs?. Apple, exemple suprem d’empresa intel·ligent (“smart”), sobreviurà al seu fundador? De moment seguirem aprenent i gaudint de la seva obra. Aire fresc per la vida i els negocis.

1 comentari

  • EJ-F

    26/03/2012 8:43

    De fet, el pressupost de la Generalitat de Catalunya per al 2012 és de 37 mil milions EUR

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús