Infraestructures que funcionen?

Ha començat una campanya contra els peatges a Catalunya, sota el lema de #novullpagar. Les xarxes socials en van plenes, persones conegudes s’hi han adherit i la cosa deu anar de debò, doncs fins i tot TV3 (una mica tard) se n’està fent ressò. La taca d’oli s’està escampant. Em sobta però, que el Govern català que està de forma insistent reclamant el pacte fiscal o el pagament dels deutes reconeguts per part del Govern central, amenaci en perseguir i multar els “infractors” de la campanya #novullpagar amb 100 euros per garantir la legalitat.

Les grans revoltes comencen així, les injustícies econòmiques i tributàries poden durar molt de temps (a Catalunya portem segles…), però no duren permanentment. Sembla que quelcom s’està movent al país…

Fins i tot els propis directius de la multinacional que s’encarrega de recaptar els peatges, Abertis i domiciliada a Catalunya, diuen ara que el model de xarxa viària espanyola és “inharmònica i desequilibrada territorialment” és a dir, injusta.

Però qui és aquesta companyia instrument del desequilibri?

ABERTIS, tot i que no és l’únic operador de peatges a Catalunya, sí que n’és el principal. És una companyia creada el 2003 i que neix de la fusió de diverses empreses concessionàries (ACESA, entre altres). Tot i que està molt diversificada geogràficament i dividida en  3 línies de negoci, el 79% dels seus ingressos prové de les Autopistes. La resta dels seus ingressos (21%) prové de les Telecomunicacions (implantació de la TDT o transmissió via satèl·lit) i de la gestió d’Aeroports (té dos aeroports en propietat, Luton i Estocolm, i en gestiona diversos a Amèrica).

Tornem a les autopistes, la citada companyia, malgrat la disminució del trànsit (la Intensitat Mitjana Diària ha baixat a Espanya un 9% el primer trimestre de 2012), manté estables la seva xifra d’ingressos (2011: 3.915 Milions d’euros). Quant a resultats; el 88% dels mateixos prové de les autopistes. L’EBITDA (o generació de flux de caixa) és de 2.454 M€ (dels quals 2.159 M€ de les autopistes). Negoci estable. Suculents resultats. L’empresa ha repartit en els darrers anys, un promig proper als 500M€ en dividends.

Però on són aquests peatges tan rendibles per a l’esmentada concessionària? Actualment Abertis gestiona directament 3.772 km, concentrats la seva majoria entre Espanya (1.730 km) i França (1.757). És el principal operador mundial en vies d’alta capacitat. Gestiona concessions a diversos països d’Europa i de Llatinoamèrica. No obstant el 48% dels ingressos totals d’Abertis es generen a Espanya. Un 38% a França.

La xarxa està totalment desequilibrada territorialment. Els peatges que gestionen a Espanya es troben concentrats en 2 eixos principals; el mediterrani (Catalunya-País Valencià) i l’eix cantàbric (Catalunya-Aragó-País Basc), més  peatges puntuals (accessos a Madrid o Sevilla-Cadis). Catalunya és el principal client d’Abertis. Els peatges són residuals a Andalusia (12,8%) o a la CA de Madrid (3,4%).

Una autopista de peatge és una concessió d’un bé públic explotada per una empresa privada o pública. Actualment, les concessions van des del 2019 al 2055 i s’ha parlat d’allargar-les.

I qui són els socis d’Abertis? Doncs, un 47% del capital social està en cotització borsària, un 27% està controlada per La Caixa i un 26% per ACS, del mediàtic Florentino Pérez. A més a més, el president és un exdirectiu del Barça i dins el consell d’administració, hi ha personatges tan famosos com Miquel Roca (exsecretari general de CDC). Totes les elits són presents en aquest lucratiu negoci. Tot queda a casa, pensareu.

Quina credibilitat pot tenir aquest Govern, que per un cantó reclama el pacte fiscal, el dret a decidir o la plena sobirania i per l’altre és connivent amb les oligarquies hispano-catalanes que drenen l’economia d’aquí i perpetuen la injustícia social? Ja tenen raó les falques de ràdio: Abertis, infraestructures que els hi funcionen!! 

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús