Facebook: Negoci o bombolla 2.0?

“Our mission is to make the world more open and connected”

 Facebook (FB), la xarxa social generalista més gran del món, amb més de 900 milions d’usuaris (seria el tercer país més gran del món!), va sortir a borsa el passat 18 de maig. Va ser una posada en escena espectacular. Amb un preu de sortida de 38 $ per acció, la companyia de Mark Zuckerberg va aconseguir col·locar 421 milions d’accions que li van representar uns 16.000 milions de dòlars. Va ser la tercera col·locació borsària més gran d’una empresa nord-americana, per darrere de Visa (2008) i General Motors (2010).

 Google Inc., una empresa també d’Internet, va col·locar el 2004 1.288 milions d’euros en la seva sortida borsària. Google és una empresa consolidada, amb un ampli ventall de serveis i aplicacions, un creixement sostingut de xifra de vendes i de resultats, i això s’està reflectint en la seva valoració borsària (el preu de l’acció ha passat de 100$ a 576 $, actualment).

 Tornant a FB, el 15% d’accions posades en el mercat, representarien una valoració borsària de la companyia d’uns 105.000 milions de dòlars. FB va facturar el 2011 3.711 milions de dòlars i va obtenir un benefici de 1.000 de dòlars. Els seus ingressos per publicitat representaven el  85% dels seus ingressos (3.154 M$). Té més de 3.500 empleats.

 Immediatament després de la seva estrena borsària, ha passat això:

  • Malgrat aquest èxit inicial, el dia 24 de maig els accionistes minoritaris van posar una demanda als directius de FB i als bancs col·locadors de l’oferta pública de venda (Morgan Stanley, JP Morgan, Goldman Sachs, etc.) acusats d’haver manipulat la informació de l’oferta amb dades “enganyoses”, “incorrectes” i d’ocultar un fort descens dels ingressos abans de la sortida a borsa.
  •  General Motors, un gran anunciant (10M de dòlars l’any) va retirar els seus anuncis a FB perquè considerava que no li era rendible publicitar-s’hi.
  • A data de redacció d’aquest article, la cotització estava al voltant dels 27$ perdent més d’un 29% des de la seva sortida borsària.

 L’empresa, fundada el 2004 per Zuckerberg  i 3 amics més de Harvard, presenta els següents pros i contres quant al seu model de negoci:

Pros

  • Una presència espectacular, quasi 1.000 milions d’usuaris al món i gran penetració en les principals potències mundials (excepte la Xina).
  • Una de les bases de dades més completes del món que li permet tenir una gran quantitat d’informació personal.
  • Uns ingressos creixents que haurien d’augmentar amb noves fórmules de publicitat.

 Contres

  • FB no ingressa ni un euro per publicitat a través dels dispositius mòbils malgrat que els seus usuaris cada cop hi accedeixen més per aquest canal. Això és un veritable taló d’Aquil·les.
  • Problema d’imatge: no genera l’adhesió incondicional entre alguns seguidors com sí que passa amb Apple i Google. (hi ha certa animadversió en temes d’imatge o de privacitat i de protecció de dades personals). La firma crea poca afiliació.
  • Una valoració excessiva a borsa, cosa que pot desembocar en baixades sobtades (com ja està passant). La companyia va sortir a un preu que multiplicava per 70 el benefici per acció. Els experts borsaris consideraven que la valoració (38$) era excessiva.
  • El número d’usuaris ja no augmenta en països com els EEUU.

 Els inversors estan a l’espera de veure com evoluciona FB per entendre millor el negoci. Empreses similars o d’Internet com Linkedin, Groupon, Zynga, quan van sortir a borsa cap d’elles tenia beneficis i ara només Linkedin en té, i és la que puja més a borsa.

 Com genera ingressos FB

A través de la publicitat, el 85%. La resta, el 15%, a través de la seva plataforma d’aplicacions.

Es una de les grans apostes de FB pels propers anys. Si un usuari compra productes virtuals a través de FB, com el FarmVille, la companyia rep un percentatge de cada compra. Aquesta línia de negoci no ha deixat de créixer en els últims anys, passant d’un 1% (març 2010) a un 15% (març 2012). De moment però, el 12% dels seus ingressos depèn d’un sol client Zynga, empresa creadora dels jocs FarmVille i Words with Friends. Això també genera publicitat, però FB pensa que hi ha massa ous posats en el mateix cistell.

 La publicitat continua sent el principal focus generador d’ingressos, per augment del número d’usuaris i per la recent pujada de preus a EE.UU. i Canada. S’ha constatat però que l’augment dels usuaris va ser superior al creixement dels anuncis i és que cada cop més, els usuaris s’hi connecten via dispositius mòbils (telèfons o tablets). L’ús a través de mòbils està en augment i s’anirà substituint i deixant l’accés via l’ordinador. Actualment la companyia està veient la possibilitat d’incloure publicitat per l’accés des del mòbil.

 La realitat és que en una oferta gairebé infinita (usuaris) i una demanda finita això fa que els preus tendeixin a la baixa. Alguns anunciants han vist que és més rendible anunciar-se en premsa escrita que no pas a FB.

Noves opcions per generar ingressos

La companyia està estudiant noves fórmules per augmentar els seus ingressos tals com:

  • Fixar un preu anual per l’ús del servei
  •  Millorar el posicionament dels continguts publicitaris pagant una quantitat
  •  Incorporar publicitat als dispositius mòbils
  •  Potenciar la botiga d’aplicacions, tipus AppStore o centre d’aplicacions de Google.

Sens dubte el gran repte de FB és mantenir-se com un model de negoci sostenible i viable i ser capaç de convèncer al mercat de quins són els seus avantatges com a plataforma publicitària o bé generar altres vies de negoci. El llistó està molt alt per causa d’una elevada capitalització borsària. Aquest és el gran repte de Zuckerberg i els seus directius. Negoci o bombolla 2.0? Els mercats estan expectants de què pot passar.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús