El management segons Buffett (2ª part)

Warren Buffett s’ha convertit en un guru, en un referent en el món de les inversions i de la gestió empresarial. En la primera de les tres parts en què s’estructura aquest article, vèiem com havia seleccionat els directius adients per l’empresa adequada i havia delegat amb ells fins al punt de l’abdicació. Ara caldrà motivar-los per obtenir-ne el màxim. En aquesta segona part, veurem quins mètodes de motivació utilitza amb els seus directius.

Buffett s’inspirà i s’empeltà del pensament i de les tècniques de Dale Carnegie, un escriptor nord-americà que va excel·lir en temes com l’autoajuda, el desenvolupament personal i la superació de limitacions. Carnegie va crear un mètode propi a principis de segle XX encara avui vigent. Es coneguda la seva frase:

People rarely succeed unless they have fun in what they are doing

Els cursos de Carnegie van permetre a Buffett superar les seves pors i limitacions.

 Quines són les claus de motivació de Buffett amb els seus directius o empleats?

-         Primera impressió. Procurar que el primer contacte amb algú sigui sempre amistós així serà més fàcil aconseguir-ne bons fruits, obtenir una bona negociació, tancar un tracte, etc. En cas contrari, serà terriblement difícil.

-         Elogi. Tothom té necessitat de sentir-se valorat. A través de l’elogi i el reconeixement es pot assolir una gran motivació. És clau valorar a tothom, cadascú amb les seves funcions i transmetre-li correctament, fent-li saber que és important i necessari.

-         Reputació. A tothom li agrada tenir una bona reputació. S’apel.la a la grandesa de les persones i a la importància de les tasques que faci cadascú.

-         Crítica. Si s’abusa de la crítica es posa a la persona en actitud defensiva, i es pot ferir l’autoestima i l’orgull. Quan no hi ha més remei que criticar algú, cal començar sempre per elogiar-lo. Les crítiques han de ser genèriques i subtils i no de fets o persones.

-         Cedir. A vegades per guanyar una discussió, cal primerament cedir. Escoltar i acceptar la postura de l’altre. Evitar la confrontació és el primer pas per guanyar. Cal passar a una estratègia constructiva i mai destructiva.

-         Satisfer a l’altre. Cal tenir empatia. Entendre les postures d’altri tan bé com les pròpies. A vegades s’ha de deixar de pensar en el que vull (jo) i pensar en el que vol l’altre.

-         Preguntar vs. ordenar. Fomentar que els altres arribin per si sols a la resposta o a la solució més que donar ordres o respostes concretes. Suggerir vs. Ordenar. Es busquen líders i no pas esclaus.

-         Errors. Admetre’ls ràpidament i de forma vehement. Tothom s’equivoca i quan un directiu reconeix els propis errors això li dóna proximitat, confiança i credibilitat.

En la tercera part, veurem algunes oportunitats i ensenyances que Buffett ha après al cap de molts anys d’èxits.

(continuarà…)

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús