Educat 1×1: de la incompetència al no res

dimecres, 16/02/2011

Què no és certa la llei universal que mana que l’educació i la sanitat són el fonament del desenvolupament i del benestar d’una societat? Que potser no havia quedat clar que el ridícul 2,3% del PIB dedicat a educació a Catalunya fins al 2004 era la riota de qualsevol analista? Que no havien deixat ben clar –els nostres polítics del tripartit– que calia aconseguir un 6% del PIB català dedicat a educació per tal d’assolir una qualitat formativa, d’infraestructures i de mitjans  que donés lloc a uns resultats acadèmics molt millors? Que potser aquell govern no havia fet un pla que s’ha anat implementant aquests darrers cinc anys per assolir aquest PIB?

I ara que el govern català ha millorat tant el PIB d’ensenyament, en què quedem? Doncs que la conjuntura i el dèficit espatarrant manen. Com ha dit la consellera, no hi ha “cuartus” i a retallar tot allò “innecessari” o “secundari”. A banda del retall de sous als docents gràcies a tan bona pensada del govern central, la senyora consellera proposa eliminar la sisena hora el curs vinent. Els alumnes faran 25 horetes setmanals enlloc de les 30 actuals i, amb quin resultat?: doncs que sobra  una mitjana de 4 mestres per escola que passaran a fer substitucions, i els que ara fan substitucions… a l’atur directament. En resum, un nou “decretassu”: de la mateixa manera que es van inventar i imposar aquesta sisena hora sense cap justificant pedagògic clar en època de vaques grosses, ara arriba la ressaca: per decret s’acaba sense cap justificació pedagògica.

Passa el mateix amb el projecte Educat 1×1, potser un dels projectes estrella de la incompetència del tripartit català i del govern espanyol, al que em referia en l’article EducaT 1×1 = 0x1x0x0x0x0x0  = portàtil x alumne x  connectivitat x instal·lacions i qualitat de vida x continguts i metodologia x formació del professorat x manteniment = 0 ?

Una gran idea per dotar d’ordinadors portàtils als alumnes d’ensenyament obligatori espanyols… sense comptar amb cap conseqüència lògica: no es va voler pensar o es va pensar tard i malament ni en infraestructures (connectivitat a internet i elèctrica) ni en programari ni en llibres digitals com cal (excepte 2 editorials que sí tenien fets els deures, la resta van vendre pdf enriquits!!!), ni en formació adequada als docents, ni en manteniment dels equips. És a dir, ordinadors per als alumnes perquè sí, per ser moderns, per aprofitar la subvenció de l’UE, que si no la perdien! Tota una muntanya de despropòsits descomunal, sense cap responsable visible, amb la patata calenta passant del Departament d’Educació al Ministerio i als ajuntaments i viceversa. I, enmig d’aquesta opereta tecnològica digna de república bananera, els pobres instituts i escoles amb un munt de màquines i d’alumnes sense ben bé saber què fer.

Afortunadament, la senyora Rigau ha acabat magistralment i d’un cop amb tot aquest sarau insostenible. S’atura aquest pla sine die, no pels motius que he assenyalat abans, sinó sobretot pels “cuartus”. Respirem alleugerits docents, editorials, centres educatius, alumnes, pares i mares!!! Tornem al llibre-llibre, el de paper; tornem a la tradició, involucionem… i tots contents. Qui piula? Pocs, en sembla? Ningú?

I ara tornem al començament. Tot i la conjuntura econòmica i l’endeutament, no hagués estat més saludable donar un pas endavant? Analitzar què de tot el pla no funcionava i muntar els mecanismes i accions capaces de tirar-lo endavant amb seny, establir un nou calendari, planejar el futur amb objectius a llarg termini i una bona programació per assolir-los (ben al contrari del la política erràtica i sense definició de l’Àrea TAC i Àrea TIC del Departament d’Ensenyament, hereves en indefinicions i en anar improvisant del mític PIE (Programa d’Informàtica Educativa)). Ah, sí, i dotar-lo econòmicament com cal, pensant en el futur i en que no ha se ser una moda de dos anys sinó un dels pilars de l’ensenyament dels nostres fills i filles a partir d’ara.

Mentrestant, amb tants canvis de governants, lleis orgàniques d’Educació, LECS, i Pactes Nacionals d’Educació (no acomplerts en el 90% i aprovats en contra de la majoria dels docents), sindicats que cada dia són més lluny de les necessitats reals dels i de les mestres i que encara pensen i actuen com en el segle XIX, allaus de paperassa i burrocràcia educativa portada al límit, a qui li toca treure les castanyes del foc som els de sempre, els docents. I segurament ho fem portats per l’ofici, el seny i un sentit de la dignitat professional i molta voluntat de millorar; o potser simplement estem una mica sonats i creiem en les petites persones amb les que treballem.

Us diu tot això un seguidor d’en Jaume Creixell, entrenador del Premià, i del Tardà del Polònia (algú ho havia de dir…), enamorat de la seva claredat i del to d’estar fins el capdamunt de massa coses.

Nou mapa conceptual del programari lliure

dijous, 3/02/2011

mapa conceptual del programari lliure

El nou mapa del programari lliure d’en René Merou és una completíssima proposta per l’aprenentatge dels conceptes bàsics del programari lliure i les noves tecnologies per a estudiants de secundària.

De fet, però és una brillant idea que ens pot orientar als adults amb un cop d’ull. Per això em complau difondre’l en aquest espai

Cliqueu el mapa conceptual del programari lliure i obrireu l’arxiu svg que el fa interactiu .

Entendreu què significa en molt poc temps i descobrireu que amb el programari lliure es pot fer gairebé tot.

EducaT 1×1 = 0?

dijous, 3/02/2011

EducaT 1×1 = 0x1x0x0x0x0x0  = portàtil x alumne x  connectivitat x instal·lacions i qualitat de vida x continguts i metodologia x formació del professorat x manteniment = 0 ?

Parlem clar del tema. Només amb dades, fets consumats i constatacions (i potser alguna conclusió).

1- 1×1 teòric: La proposta de dotar d’un ordinador per alumne respon a una iniciativa de la Unió Europea.

És a dir: diners per comprar quelcom que cal justificar sotmesos a unes dates concretes. Una gran oportunitat d’innovar l’escola, no es pot deixar passar l’oportunitat, cal fer-ho, fem-ho, si no hem de tornar els diners i la opinió pública pensarà que som uns retrògrads i seguim sent a la cua d’Europa, etc., etc…. Però…


2- 1x1x0: La connectivitat…

La connectivitat dels centres és nefasta i els servidors XTEC encara l’escanyen més.

I els continguts estan sotmesos a llicències i només es poden visualitzar a internet, sobretot a la majoria de centres de primària. En el meu, per exemple, la velocitat és de 512 K de baixada i 54 K de pujada…
Què succeeix quan 100 alumnes es connecten a aquesta velocitat? El caos, com ja s’ha demostrat en aquest curs quan 100 instituts han quedat penjats per culpa de la connectivitat.

Sembla que no hi ha responsables d’aquest desastre. És a dir, qui és responsable de garantir la connectivitat de l’1×1? Qui és aquesta persona, quin és aquest departament? Com és possible que no s’hagi pensat, ni planificat ni dotat pressupostàriament un pla d’infrastructures en els centres docents paral·lel a la instauració de l’1×1?
Milers d’alumnes penjats, professors angoixats en una situació kafkiana i silenci absolut, ocultació del problema públicament i cap solució efectiva per manca de voluntat i planificació….

Un 0 a la connectivitat. És a dir 1x1x0 = 0! I a més…

3- 0x1x0: Perdre vista?

Alguns oftalmòlegs han declarat que la mida de pantalla dels portàtils és perjudicial per la salut visual dels alumnes.

Declaracions sobre les quals també s’hi ha tirat terra. No interessa, hi ha una subvenció europea i mirem cap al futur.
Els portàtils que reben els alumnes són portàtils lleugers pensats per a ser transportats fàcilment, amb un ús aproximat entre 1 i 2,30 h diàries, no com a màquines estàtiques que han de funcionar 5-6 hores diàriament i de forma constant.
Els alumnes hauran de forçar la vista en una pantalla il·luminada a curta distància de mida ridícula, llegint continguts textuals. Si almenys la pantalla fos neutra com els e-llibres…

La conclusió, per als oftalmòlegs, és que en 2 anys la majoria d’alumnes a partir 14 anys duran ulleres o llentilles. I totes les generacions successives també. No hi ha portàtils almenys de 14 polzades a un preu raonable?

És a dir 0x1x0 = 0. 0 per l’ordinador i 0 per la connectivitat. I a més…

4- 0x1x0x0: Instal·lacions i qualitat de vida

La càrrega elèctrica dels portàtils significa instal·lacions elèctriques suficients, però té més conseqüències per la salut, derivades de la calor excessiva.

Tornem al mateix: qui és responsable de la instal·lació elèctrica als centres docents? Els ajuntaments, la Generalitat? Qui preveu aquesta instal·lació sense la qual la implantació de l’1×1 es queda en 0? Enguany, hi ha un bon nombre d’instituts amb aquest problema: han arribat les màquines però on les endollen? La necessitat de resoldre la qüestió ja sumada a la imprevisió dóna lloc a les presses, acusacions d’irresponabilitat entre institucions, improvisació i instal·lacions no del tot ben acabades ni concebudes.
Ajuntaments ja han anunciat que no tenen pressupost per això, ni per… res més gairebé, que les coses estan molt malament a nivell municipal. A més, alguns ajuntaments es neguen a pagar la despesa elèctrica, d’aigua i gas dels centres docents: són els propis centres els qui s’han de fer càrrec d’aquesta despesa… Podran?

Però el funcionament de portàtils durant tota la jornada comporta altres problemes greus per la salut: la calor.
Si sense portàtils, en molts centres es superen els 27º màxims permesos per llei a les aules durant els mesos de juny i setembre, la temperatura pujarà significativament amb la incorporació de les màquines a les aules. Qui treballarà en aquestes condicions, a 31 o 32º? A més de ser completament il·legal fer-ho i més amb menors: qualsevol professor pot desallotjar l’aula, avisar al Coordinador de Riscos Laborals per mesurar la temperatura, que la direcció del centre avisi el departament i enviar els alumnes a casa (o tenir-los en algun lloc del centre més fresc) si la temperatura supera els 27º!!!! Les institucions d’aquest país no s’han adonat o volgut adonar que ja fa 70 anys que s’ha inventat l’aire condicionat; i actualment, els sistemes de climatització automàtics regulen la temperatura de forma constant tot l’any en totes les empreses on es mou molta gent, justament per garantir condicions de treball dignes, millorar la productivitat i evitar problemes derivats de la calor o del fred.

Per tant, 0 per l’ordinador, 0 per la connectivitat, 0 per les instal·lacions i la qualitat de vida. És a dir 0x1x0x0 = 0.  I a més…


4- 0x1x0x0x0: Continguts i metodologia.

És un contingut  i un mètode de treball vàlids un pdf enriquit del llibre de text llegit en un portàtil?

Em sembla que no, però només 3 editorials han elaborat materials diferents de la estructura i metodologia dels llibre de text:
amb materials de tota mena (textuals, visuals, auditius,…) que cal cercar, llegir, resumir, sintetitzar, comentar públicament fins arribar a conclusions i a la definició i assoliment del coneixement; és a dir, canviant de forma radical i adequada la metodologia d’aprenentatge qua cal emprar amb les TAC.

La resta d’editorials, un pdf enriquit, la còpia digital del llibre amb quatre exercicis interactius. Tot i que és cert que a mig termini el problema pot desaparèixer si les editorials s’espavilen. Elles potser també han sigut víctimes de la imprevisió: unió europea + subvenció + portàtils ja + i els continguts qui els fa per ja? = ningú!
Per tant, tenim milers de nois i noies llegint i fent en pantalla el que fins fa poc feien el paper. El mateix, gairebé exactament!!! Quin criteri pedagògic justifica aquesta insensatesa: ser més moderns? No trobo d’altre.


HO sento: 0 per l’ordinador, 0 per la connectivitat, 0 per les instal·lacions i la qualitat de vida, 0 per a continguts i metodologia. És a dir 0x1x0x0x0 = 0. I a més…


4- 0x1x0x0x0x0: Formació del professorat.

Calen massa explicacions?

El departament no entén, ni preveu, ni demostra voluntat, ni pressuposta en una formació del professorat en competències en maquinari, programari i sobretot metodologia en l’ús intensiu i gairebé exclusiu de les TAC. No parlo d’alguns cursos, parlo de formació a tot el professorat, que caldria haver fet ABANS d’implantar l’1×1!!!

Novament la improvisació: arriben les màquines, cal canviar la manera de fer les coses i…. ningú no ha pensat que molts professors ni són prou competents, ni tenen idees clares de la metodologia a aplicar ni estan prou motivats (el pla 1×1 ha arribat del cel com un manà, llençat pels dèspotes il·lustrats que pensen en el millor per l’educació però sense comptar en qui ha de dur a terme la feina: el professorat). No seria prou fàcil tenir un coordinador que fes la formació i l’assistència al professorat en proximitat, dotat de temps? Formació permanent, no puntual; assistència permanent, no quan el caos és total.

Podem sumar-hi la por a les novetats i a les coses que no tenim prou clares i ja tenim un resultat contundent: 0 per l’ordinador, 0 per la connectivitat, 0 per les instal·lacions i la qualitat de vida, 0 per a continguts i metodologia, 0  en formació del professorat.

És a dir 0x1x0x0x0x0 = 0. I a més…

4- 0x1x0x0x0x0x0: Manteniment.

Entrem en el darrer punt, que pot generar un problema descomunal en els centres.

Hi ha màquines de recanvi quan se n’espatlla alguna? No.
Per tant ja tenim alumnes sense màquines, 1×2, 1×3, 1×4,….

Qui es fa càrrec del bon funcionament del programari i del sistema operatiu, de la connectivitat de la màquina? Hi ha algú amb temps i competència? Hi ha algú tècnicament format al centre responsable que tot rutlli, com en el cas d’Extremadura? No i no. 1×5, 1×6, 1×7,…

Hi ha previst un pla perpetu de renovació de màquines i software? He dit perpetu, perquè les coses tecnològiques canvien i milloren constantment. Hi ha previsió, pressupost (la unió europea dubto que pagui més)? No. 1x…?

O per l’ordinador, 0 per la connectivitat, 0 per les instal·lacions i la qualitat de vida, 0 per a continguts i metodologia, 0  en formació del professorat, 0 pel manteniment.
És a dir 0x1x0x0x0x0x0 = 0.

Tot i el to sarcàstic…. dades, fets consumats i constatacions (i potser alguna conclusió)….