Rússia: nous mitjans de comunicació, però la mateixa història de sempre

Escrit per Andrey Tselikov. Traduït per Laura Nogueira.

El 8 de febrer de 2013, la publicació “sociopolítica” en línia OpenSpace.ru va sorprendre els seus usuaris amb un bàner concís: “Apreciats lectors, com se sol dir“. Per a alguns d’aquests lectors, aquest va ser el primer i únic avís que aquesta pàgina web, obertament contrària al Kremlin, deixava de funcionar. Alguns, sorpresos per aquest canvi tan sobtat i per l’absència d’explicacions, sospitaven que es tractava de joc brut. Altres n’estaven confosos, i amb raó: al cap i a la fi, OpenSpace ja havia deixat de funcionar una vegada. Fos quina fos la reacció inicial, aquest esdeveniment va abocar els mitjans de comunicació en línia russos a fer examen de consciència.

OpenSpace banner that appeared to announce they were closing. So far the website itself is still operational, just not updated. Screenshot. February 24, 2013.

OpenSpace banner that appeared to announce they were closing. So far the website itself is still operational, just not updated. Screenshot. February 24, 2013.El bàner que va aparèixer a OpenSpace per anunciar la desaparició de la publicació. En aquests moments la pàgina web encara funciona, però no ha estat actualitzada. Captura de pantalla. 24 de febrer de 2013.

 

Al capdavall, OpenSpace no és una raresa, sinó un dels molts projectes que difuminen la línia entre els blocs i el periodisme tradicional a la fracció russoparlant d’Internet, també coneguda com a RuNet. Colta.ru, Slon.ru, Snob.ru, PublicPost.ru, OpenSpace.ru… Totes aquestes pàgines web amb noms estranyament similars que han anat apareixent durant els últims anys també comparteixen un disseny i un contingut molt modern, per no dir hipster, a més de tenir una orientació editorial protestatària. Malgrat els seus intents de diferenciació (per exemple, Snob s’autodefineix com el resultat de la col·laboració internacional entre professionals russoparlants), és complicat distingir les unes de les altres. La promiscuïtat imperant al quart poder moscovita exacerba aquesta evident proximitat ideològica; per exemple, Colta.ru està dirigida per l’antic equip editorial de la primera iteració d’OpenSpace.ru.

Tot plegat ha provocat que Anton Nosik, un prestigiós analista de RuNet, fes un comentari en broma [ru] sobre el tancament de la pàgina:

[...] из интервью теперь уже бывшего главреда Максима Ковальского ресурсу Colta.Ru стало известно, что ориентиром для покойного издания служил Slon.Ru. Это признание утешает, поскольку сам Slon.Ru жив и здоров, на радость своим поклонникам.

[...] de l’entrevista feta per Colta.Ru a l’ara antic editor en cap Maksim Kovalski (abans a Kommerstant-Vlast) se n’extreu que la publicació aspirava a assemblar-se a Slon.Ru. És una declaració reconfortant, ja que Slon.Ru encara existeix, per a delit dels seus lectors.

El blocaire i periodista Maksim Kononenko va fer una observació [ru] similar:

никто уже не ориентируется во всех этих слонах, опенспейсах, кольтах и прочем. везде один и тот же унылый контент. везде один и тот же кашин. везде посещаемость меньше штата.

Ningú pot trobar ni cap ni peus a aquests elefants ["slon" en rus], openspaces, colts, etc. A totes hi ha el mateix patètic contingut. A totes hi ha el vell kashin de sempre. A totes hi ha més personal que lectors.

Kononenko es referia al conegut periodista Oleg Kashin, antic col·laborador del diari Kommersant, que de fet publica a Slon, Snob, Colta i, fins fa poc, a OpenSpace. Pel que sembla, Kashin va abandonar OpenSpace poc abans que tanqués i va escriure a Facebook [ru]: “he fotut el camp just a temps”. Un poc més tard el mateix dia, va menysprear les teories sobre el tancament de la web que començaven a sorgir per Internet:

Вот сейчас, в эту минуту – в чатах, смсках, открытых тредах, где-то еще, – рождается консенсусная версия того, как на самом деле. Утром она сформируется окончательно. Решит молва, что политика, будет политика. Решит, что самодурство, будет самодурство. Ждем, волнуемся.

Ara mateix, en aquest precís instant (en xats, per SMS, fils de discussió oberts i altres), s’està creant un consens sobre el que ha passat en realitat. Demà al matí ja estarà completament format. Si els rumors diuen que ha estat per política, serà per política. Si diuen que és tussoderia estúpida, serà tussoderia estúpida. Romanem a l’espera, tots nerviosos.

Contràriament a les prediccions de Kashin, mai es va assolir un consens absolut. Tot i que la versió oficial és que OpenSpace va tancar per ordre del seu inversor, Vadim Beliàiev, perquè no era viable econòmicament, hi ha qui creu que la veritable raó era de caire polític. Això mateix va dir l’anterior editor en cap d’OpenSpace, Maksim Kovalski, en una entrevista [ru] per a la revista “Bolshoi Gorod”:

Неважно, как мне это было сформулировано, но я делаю некоторые выводы. Я склонен считать, что за этим Кремль угадывается.

No m’importa com ho formularen, he arribat a certes conclusions. M’inclino a pensar que el Kremlin està al darrere de tot.

Kàtia Guerassítxeva, companya de Kovalski i editora del projecte germà d’OpenSpace orientat envers l’entreteniment, w-o-s.ru [ru] (encara plenament operatiu), estava d’acord [ru] que el raonament económic té un rerefons polític. Roman Fedossèiev, antic editor de w-o-s.ru, va explicar [ru] perquè les raons econòmiques no se sostenien: feia poc que ambdós webs havien firmat un lucratiu contracte publicitari que ara caldrà anul·lar. També és revelador el fet que la decisió es prengués en el curs d’un sol dia, sense cap sol·licitud d’increment de rendibilitat o de reducció de despeses. Fedossèiev concloia de manera pessimista:

аргумент «мы маленькие, поэтому нас не трогаю» больше не работает.

El raonament “com que som petits, no es posaran amb nosaltres” ja no serveix.

Tot i això, és impossible ignorar els arguments relacionats estrictament amb els negocis. Després de tot, com s’ha dit abans, OpenSpace ja havia tancat una vegada: durant l’estiu de 2012, un any després d’haver estat comprada per l’inversor Vadim Beliàiev, un acord que semblava haver salvat la pàgina web dels seus problemes econòmics. Aquesta versió anterior d’OpenSpace no tenia una orientació tan política i presumptament va tancar per motius financers. Va reaparèixer un mes després, amb un web modernitzat i un nou equip al capdavant. Cap dels dos va durar tant com els anteriors

Potser Beliàiev ha perdut la paciència amb el que sembla haver estat una compra problemàtica des del principi. És clar que hi ha una teoria més simple, per bé que també més sensacionalista: es rumoreja [ru] que està casat amb Guerassítxeva, l’editora de w-o-s.ru, i, com que estan en ple procés de divorci, ha decidit desfer-se dels projectes que tenen en comú.

També podria haver-hi altres raons. Andrei Gorianov, per exemple, creu [ru] que tot i tractar-se d’un experiment interessant, OpenSpace simplement no era un web suficientment bo. En canvi, l’antiga cap de premsa de NASHI, Kristina Potuptxik, creu [ru] simplement que l’equip editorial no era prou productiu:

6-7 материалов в день, каждый с посещаемостью в районе 2-3 тысяч просмотров – не та структура, которую должны обслуживать два десятка сотрудников в штате [...]

Una mitjana de 6-7 articles al dia, amb entre 2.000 i 3.000 lectors cadascun, no és el tipus d’estructura que justifica el manteniment d’un equip de 20 membres [...]

La blocaire cultural Corpuscula ho atribueix [ru] al malestar general dels nous mitjans de comunicació de RuNet. Segons diu, tot i que hi ha diversos nínxols de contingut buits, els grans grups com aquests són massa ineficaços per aprofitar-se’n. En lloc de contractar personal entusiasta, els inversors de RuNet fan el següent:

соберите 20 человек, которые не будут ничего писать, платите им деньги за то, что они найдут людей, которые будут переписывать за небольшие деньги то, что энтузиасты и графоманы у себя написали бесплатно, профит!

Apleguen 20 persones que no escriuran res, els ofereixen diners per trobar persones que estiguin disposades a reescriure, per una petita quantitat de diners, el que els entusiastes ja han escrit de manera gratuïta, i a obtenir beneficis!

Segons afirma Pàvel Priànikov [ru] a la publicació independent ttolk.ru [ru], això és el que passava a Colta. Quan Beliàiev va despatxar l’antic equip editorial d’OpenSpace, els va donar prou finançament com per dirigir el seu propi web durant tres mesos; així és com va néixer Colta. Els diners no van durar gaire, ni tan sols van servir d’ajuda les aportacions de micromecenatge, i la pàgina web va haver de tancar breument. La causa de tot plegat era la mida de l’equip editorial (11 col·laboradors a part de la resta del personal), sumada a la baixa productivitat de 17 articles per setmana, 6 d’ells escrits per l’equip editorial, la resta per autors externs. Priànikov assegura que l’existència de publicacions en línia tan voluminoses com aquesta només és possible gràcies a les subvencions:

Государство и олигархат на волне полуполитических [...] требований «креативного класса» спешно создаёт фиктивные рабочие места для них.

Per respondre a l’onada de demandes parcialment polítiques dels membres de la “classe creativa”, l’estat i l’oligarquia els fabriquen oficis ficticis apressadament oficis ficticis.

Colta va reaparèixer, suposadament després d’haver trobat un patrocinador. Projectes com aquest i el d’OpenSpace continuen rebent finançament. I és per això que ningú se sorprendrà massa si d’aquí a mig any Kovalski i la resta del seu equip acaben treballant d’editors a qualsevol altre lloc web, potser un que s’anomeni Snap o CivicScope. Oleg Kashin o Dimitri Bikov escriuran un article quan s’inauguri i el cicle continuarà.

Comenta

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús