Austràlia en guerra contra Coca-Cola per oposar-se al retorn d’envasos

[Tots els enllaços remeten a pàgines escrites en anglès.]

L’èxit del recurs interposat per Coca-Cola el passat 4 de març contra la Llei de Dipòsit d’Envasos del Territori del Nord australià ha engegat una campanya d’abast nacional contra la companyia. Robin Tennant-Wood ho resumia al seu blog The Conversation:

After the introduction of the Northern Territory’s CDL scheme last year, multinational beverage giant, Coca-Cola Amatil (CCA), announced that it would mount a legal challenge against the scheme.

… In the wake of the court decision, industrial sabotage activist group, Out Of Order, responded by putting “Out of Order” signs on CCA vending machines in all capital cities.

Després de la introducció del projecte de CDL (Llei de Dipòsit d’Envasos, sigles en anglès) l’any passat, el gegant multinacional dels refrescs, Coca-Cola Amatil (CCA),va anunciar que interposaria un recurs judicial contra el pla.

… Com a resposta a la decisió judicial, el grup d’activistes de sabotatge industrial, Out Of Order [Fora de Servei], va enganxar cartells de “Fora de servei” a totes les màquines expenedores de CCA de les principals ciutats del país.

Out of Order Notice

Out of Order (Fora de Servei) a la Costa Daurada - Imatge: pàgina de Facebook del grup Out of Order.

Els comptes de Facebook i Twitter d’Out of Order en donen la seua ubicació com Hobart, capital de Tasmània, a l’altra banda del país. La seua pàgina de Facebook explica que tenen altres dues campanyes en funcionament, concretament contra els bancs ANZ i HSBC per les seues inversions en carbó i en gas metà de carbó.

Una petició a la pàgina de Sum of Us, el moviment global de consumidors per pressionar empreses multinacionals, ha aconseguit ja 110.000 signatures:

Stop fighting container deposit programs and drop your lawsuit against Australia’s Northern Territory.

Deixeu de combatre els projectes de retorn d’envasos i retireu la demanda contra el Territori del Nord d’Austràlia.

És, aproximadament, el nombre d’adults censats al Territori del Nord.

Out of Order es vana de la seua activitat, que podria qualificar-se d’il·legal, tot comparant-se amb els activistes en línia d’Anonymous:

‏@itsoutoforder: But then again, maybe #outoforder are #anonymous , industrial sabotage activists… maybe we should ask #popefrancis

‏@itsoutoforder: Però novament, potser #outoforder són #anonymous, activistes del sabotatge industrial… potser hauríem de preguntar-li al #PapaFrancesc

No està clar com el Pontífex podria ajudar. Com la Santa Seu, Coca-Cola Amatil Austràlia ha triat un nou director executiu.

Take 3 [Agafa’n 3], una iniciativa que promou les platges netes, va penjar un collage de fotos al seu Facebook:

Out of Order Collage

Collage d'Out of Order - Foto: Pàgina de Facebook de Take 3

Hi ha un grup semblant anomenat Container Savers [Estalviadors d’Envasos] que fins i tot tenen la seua pròpia aplicació de mòbil per a fotografiar les deixalles dels contenidors:

Container refunds are the most effective mechanism for increasing recycling and reducing litter. The beverage industry opposes container refunds – let‘s show them where their trash ends up.

When you see drink container litter on the street, in a park, on the beach – or anywhere it shouldn‘t be – take a photo and upload it to the CS map.

El reemborsament dels envasos és un dels mecanismes més efectius per a fomentar el reciclatge i reduir les escombraries. La indústria dels refrescs s’hi oposa – mostrem-los on acaba el seu fem.

Quan veges un envàs tirat al carrer, en un parc, en la platja – o en qualsevol lloc on no hauria d’estar – fes-li una foto i carrega-la al mapa de CS.

Per motius desconeguts, el lloc web de Container Savers ha estat suspès, però la seua pàgina de Facebook i el compte de Twitter continuen actius. Ací teniu una mostra del seu treball:

Container Litter

Deixalles d'envasos - Foto: Pàgina de Facebook de Container Savers

L’acció de protesta d’Out of Order té probablement una intenció més simbòlica que no financera. Karen Marshall assenyalava als comentaris de l’àlbum de fotos de la campanya contra Coca-Cola d’Out of Order:

I checked the share prices yesterday and was alarmed to see they are not going through the floor but have risen since the beginning of this.

Vaig consultar el preu de les accions ahir i em vaig alarmar en veure que no han caigut ni molt menys, sinó que han pujat des del començament de tot això.

Nigel Arnold reaccionava amb preocupació cap a les víctimes innocents:

I think this is a little unfair to the middle man. Most vending machines are privately owned.

Crec que és una mica injust per al distribuïdor. La major part de màquines expenedores són de propietat privada.

El guardonat humorista gràfic First Dog on the Moon [Primer Gos a la Lluna], àlies Mr. Onthemoon (Sr. Alalluna) va tuitejar:

‏@firstdogonmoon: IS THAT LEGAL?!!? RT @itsoutoforder: Just heard about someone switching off twelve #coke machines as part of #OutOfOrder Coke Challenge.

@firstdogonmoon: ÉS AIXÒ LEGAL?!!? RT @itsoutoforder: Tot just m’acaben de contar que algú ha apagat dotze màquines de #coke com a part del #OutofOrder Coke Challenge.

La seua vinyeta va aparèixer a Crikey.com.au el passat 5 de març:

Unregulated markets will kill us all!

Unregulated markets will kill us all!'Els mercats desregulats ens mataran a tots!' Cortesia de: First Dog on the Moon/Crikey

 

Greenpeace Australia Pacific també ha fet campanya per la seua banda i ha llançat una altra petició:

@GreenpeaceAustP: .@CocaCola smashes popular 10 cent recycling scheme in NT. Tell the govt this is unacceptable http://bit.ly/stoptrashingaus_tw#cokefail

@GreenpeaceAustP: .@CocaCola destrossa el programa de reciclatge popular a 10 cèntims del TN. Fes saber al govern que això és inacceptable http://bit.ly/stoptrashingaus_tw#cokefail

Mentrestant, el govern del Territori del Nord ha adoptat mesures que donen suport al programa de reciclatge d’envasos fins que els diversos governs australians estudien la promulgació de lleis que en possibiliten l’aplicació. Clean Up Australia, organitzadors del Dia “Mantén neta Austràlia”, es mostren satisfets:

@Clean_Up : Congrats to the NT government for underwriting the cash for containers scheme for the next 8 weeks and pay everyone their 10cents! #cokefail

@Clean_Up : Felicitacions al govern del TN per assegurar la viabilitat econòmica del programa de retorn d’envasos de cara a les pròximes 8 setmanes i pagar a tothom els seus 10 cèntims! #cokefail

Coca-Cola Australia ha donat les gràcies als seus crítics i els ha contestat a la seua pàgina de Facebook. El 6 de març anunciava:

…a continuation of our commitment to recycling, a $5 million investment with our industry partners, for the Northern Territory to boost recycling rates and reduce litter.
For all the details – http://bit.ly/13FJWr0

…una continuació del nostre compromís amb el reciclatge, una inversió de 5 milions de dòlars amb els nostres socis del sector per a estimular els índexs de reciclatge i reduir el fem al Northern Territory. Tots els detalls a – http://bit.ly/13FJWr0

La visió de Nigel Mitchell és, si més no, representativa de les reaccions negatives que es troben entre els ja més de 600 comentaris publicats de moment:

So, if the COAG [Council of Australian Governments] meeting decides to support national implementation of a CDS, will Coke support this, or will they continue with their anti-environment and anti-democratic policies?

Així doncs, si a la reunió del COAG [sigles en anglès del Consell de Governs Australians] es decideix donar suport nacional a l’aplicació de la Llei de Dipòsit d’Envasos, ho assumirà Coca-Cola o continuarà amb les seues polítiques antidemocràtiques i contràries al medi ambient?

De fet, no hi ha cap comentari neutral o de suport entre els primers cent, si fa no fa. Què en pensa la majoria silenciosa? Sabem el que beuen, però. La pàgina de Facebook de Coca-Cola Austràlia compta amb més de 936.000 “m’agrada”.

L’estat d’Austràlia Meridional va aprovar la Llei de Dipòsit d’Envasos el 1975 i manté un programa de reciclatge des del 1977.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús