L’augment del preu del combustible divideix Malàisia

Escrit per Jerrenn Lam. Traduït per Patricia Moragón.

Gas station in Malaysia. Photo by Flickr user Sham Hardy (CC BY-SA 2.0)Gasolinera a Malàisia. Foto de l’usuari de Flickr Sham Hardy (CC BY-SA 2.0)

El fet que Malàisia anunciara recentment un augment del preu del combustible ha provocat opinions bastant diverses. D’una banda, molts senten que el govern exerceix cada vegada més pressió sobre les llars i sobre les famílies i que el cost de vida és molt més gran com a conseqüència de l’efecte dòmino de l’augment de preus. D’altra banda, altres senten que l’actual augment de preus és raonable si es té en compte que Malàisia ja gaudeix d’altes subvencions per al combustible i que els seus preus es troben entre els més baixos del món. A més a més, molts creuen que els estalvis procedents de les la reducció de les subvencions s’utilitzarien adequadament, ja que segons ha anunciat el primer ministre Najib Razak aquests es destinarien al fons per al benestar de l’organització BR1M [en].

Hoongling [en] va explicar que els malaisis haurien d’aprendre a adaptar-se als canvis:

Molta gent diu penjaments i culpa tothom llevat d’ells mateixos. El preu del petroli ens afectarà tard o d’hora, amb o sense subvencions estatals i tant si podem controlar el preu com si no, o tant si som un país productor de petroli com si no.

Hi ha moltes maneres d’estalviar petroli. I HAURÍEM d’estalviar petroli no sols perquè el seu preu ens afectarà, sinó pel medi ambient i per garantir un futur millor a les pròximes generacions.

Trav [en] fa veure que està d’acord amb humor:

Cap de nosaltres, per descomptat, hauria d’enrabiar-se o molestar-se pel fet de pagar més pel combustible, sinó que hem de mirar la part positiva de la vida. Després de tot, amb la pujada del combustible, es poden aconseguir aquests beneficis:

-El preu més alt del combustible comportarà que els caps del petroli i els pilots de carreres de motos il·legals s’ho pensaran dues vegades abans de cremar gasolina els dissabtes per la nit, cosa que et permetrà gaudir de més moments romàntics amb la teua parella. Per favor, que no se t’acudisca utilitzar mai més l’excusa “estic cansat”.

-Els crims disminuiran! Els atracadors hauran de recórrer a les bicicletes o simplement a córrer perquè posar-li gasolina a la moto és molt car. Els còctels Molotov també seran molt cars, el que farà que els piròmans perden els seus llocs de treball.

-La gent de l’estat de Selangor tindrà aigua neta de manera ininterrompuda, ja que abocar gasoils/lubricants cars als rius, al capdavall, no és una bona idea.

-Promou l’ús compartit dels cotxes! Sempre has volgut conèixer a eixa preciosa xica de la teua oficina? Pregunta-li on viu i ofereix-te per portar-la a la feina. Qui sap si es convertirà en la teua esposa amb qui podràs compartir el cotxe durant molt de temps.

Anil Netto [en] va ser un dels que s’oposaren als canvis:

Les classes treballadores i mitjanes de Malàisia ja estan prou ofegades pels alts preus dels habitatges (on estan les cases de baix cost?), mentre que els sous de les classes treballadores es rebaixen com a conseqüència de la política que permet el treball dels immigrants, més barats i més fàcils d’explotar.

Si et gastes 70 ringgit en gasolina en una setmana, acabaràs pagant 30 ringgit més al mes. S’espera que els preus del petroli siguen més cars ja que les reserves de combustible fòssil s’estan esgotant i els combustibles fòssils no convencionals són més difícils i cars d’extraure.

Quan aconseguirem tenir un millor transport públic per poder deixar de dependre tant dels vehicles a motor privats? Mentrestant, sembla que hem fet escassos progressos per posar fre a l’elevat nivell de corrupció.

Hishamh [en] argumentava que l’increment del preu del combustible tindrà un gran impacte a les llars amb uns ingressos més alts:

Les retallades en les subvencions afectaran desproporcionadament les llars amb ingressos més elevats, no tant les llars amb ingressos més baixos que gasten molt menys en transport (un total de 15,9% per oposició al 12,3% que gasten les famílies que guanyen menys de 3 ringgit al mes). Per estrany que parega, les llars rurals també sofriran més que les urbanes (una part lleugerament més elevada del cost del transport).

Respecte a per què fer retallades o per què ara, la mitjana global dels preus del petroli ha augmentat un 5% només durant el mes passat, i és un 15% més elevada que fa un any. Es troba, doncs, molt per sobre de la mitjana que el govern havia planejat per al pressupost d’enguany – per acomplir l’objectiu del dèficit, calia sacrificar alguna cosa.

També hi hagué algunes reaccions al Twitter:

#Malaysia: Estalvia 13.000 milions retallant subsidis per a combustible. Perd aproximadament 80.000 milions a l’any per la corrupció.

Bon dia, Malàisia. Espere que tothom haja descansat després d’una nit dedicada al passatemps nacional que menys ens agrada, fer cua per la gasolina.

De 227 països, el preu del dièsel i de la gasolina de Malàisia és el 8è més baix. El voleu més barat? Sempre podeu anar en bici.

Al Facebook, la pàgina ‘Saya Benci Harga Barang Naik!’ [ms] (Odie l’augment del preu dels béns) ha guanyat molta popularitat, amb quasi 70.000 m’agrada. Les fotos de portada i de perfil s’han canviat per reflectir l’augment dels preus del combustible, amb moltes entrades i comentaris sobre el tema.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús