Un clergue saudita destapa els “motius científics” del perquè les dones no han de conduir

Escrit per Rayna St. Traduït per Alba Gómez.

"God did not say I can't drive," reads this sign posted on the We The Woman N7nu flickr account

“Déu no digué que jo no podia conduir”, es pot llegir en aquest cartell publicat al compte de Flickr de We The Woman N7nu.

A l’Aràbia Saudita, les dones tenen prohibit conduir. Mentre més d’11.000 dones desafien aquesta prohibició mitjançant una petició [ar, en], un erudit ha trobat finalment una explicació totalment científica del perquè és millor per a una dona no conduir. En una entrevista per al periòdic en línia Sabq [ar], el xeic Saleh al-Lohaidan, un assessor judicial i psicològic de l’Associació Psicològica del Golf, revelà nous fets científics sobre la reproducció [ar]:

وتابع: “إلى جانب أن المرأة إذا قادت السيارة لغير الضرورة – كما تقدم – قد يؤثر ذلك عكسياً على الناحية الفسيولوجية؛ فإن علم الطب الوظيفي الفسيولوجي قد درس هذه الناحية بأنه يؤثر تلقائياً على المبايض، ويؤثر على دفع الحوض إلى أعلى؛ لذلك نجد غالب اللاتي يقدن السيارات بشكل مستمر يأتي أطفالهن مصابين بنوع من الخلل الإكلينيكي المتفاوت لدرجات عدة”.

Afegí: “A més, si la dona condueix sense que sigui necessari, la seua fisiologia pot veure’s seriosament afectada; la ciència de la fisiologia funcional ho ha estudiat i afecta espontàniament als ovaris, perquè empeny la pelvis cap amunt, de manera que observem que la majoria de dones que condueixen cotxes contínuament donen a llum a xiquets amb diferents graus de disfuncions clíniques.”

La declaració del xeic Lohaidan és increïblement oportuna: arriba en plena campanya de les dones activistes saudites per aconseguir que el 26 d’octubre les dones puguen sortir a conduir. La seua advertència, que insta les dones a “esperar i pensar en els desavantatges” d’aquesta perillosa activitat, s’afegeix a les preocupacions expressades per part d’altres ciutadans saudites conscienciats [ar]:

Aquells que clamen per una protesta a favor de les dones conductores el dia 26 d’octubre són una tribu alletada per Occident i han crescut grans i grossos per beure d’eixa llet. Ara són seguidors d’Occident i tracten d’americanitzar la nostra societat.

Les “mans estrangeres”‘, la tonada favorita de l’Orient Mitjà quan cal reconsiderar les violacions institucionalitzades dels drets humans, no són les úniques culpables de fomentar la perillosa oposició a prohibicions de llarga duració:

Déu és gran, els laics i els xiïtes s’han atrinxerat per demanar que les dones conduïsquen. Açò demostra que aquest assumpte està planejat i recolzat per altres nacions.

Eman al-Nafjan tuiteja una imatge de la fi del món que s’acosta:

Algun saudita misogin ha fet aquest cartell que mostra com el fet que les dones conduïsquen porta al comunisme, les drogues, el liberalisme… pic.twitter.com/xjBe44oObr

(L’eslògan diu: “Volen que ella conduïsca per poder conduir-la.”)

El descobriment científic revolucionari del xeic al-Lohaidan no podia passar desapercebut. Es va crear una etiqueta de Twitter, #قيادة_المرأة_تؤثر_على_المبايض_والحوض, que es tradueix per “conduir afecta els ovaris i la pelvis de les dones”, que esdevingué viral quan molts van reaccionar davant el descobriment científic d’al-Lohaidan:

Quina mentalitat que tenim: Hi ha gent que ha anat a l’espai i vosaltres continueu prohibint conduir a les dones, idiotes. #قيادة_المرأة_تؤثر_على_المبايض_والحوض

Quan la idiotesa es casa amb el dogma a la capella de les tradicions medievals, aquest és el seu fill pròdig. #قيادة_المرأة_تؤثر_على_المبايض_والحوض

En moments com aquest entenc per què la gent se suïcida. #قيادة_المرأة_تؤثر_على_المبايض_والحوض

Per favor, respecteu la nostra intel·ligència. Si no voleu que conduïm, almenys inventeu-vos una excusa bona i raonable. #قيادة_المرأة_تؤثر_على_المبايض_والحوض

Aquestes declaracions no només provoquen crítiques esmolades i comentaris sarcàstics de dones:

Després de llargs experiments clínics/psicològics, els investigadors han descobert per què les dones no poden aparcar en paral·lel… els ovaris. #قيادة_المرأة_تؤثر_على_المبايض_والحوض

Què és tot açò? He parlat amb la meua metgessa i m’ha dit “Quina mena d’ignorància és aquesta? Eixes paraules no tenen res a veure amb la medicina, mira-t’ho com vulgues!”

Clergue saudita diu bestieses #NotNews (NoÉsNotícia)

El cèlebre científic i sensat crític religiós, Richard Dawkins, assenyalà:

Per què les dones saudites no poden conduir? Conduir danya els ovaris i la pelvis. http://t.co/r1BnHWrLDC  [en] Oh JA HO VEIG; no és religió, es CIÈNCIA.

A qui el tuitaire @Seeektrooof va comentar:

@RichardDawkins Així és com ho esbrinaren. pic.twitter.com/rWrxPQ2FkI

(Imatge:

Esquerra: “Hem de pensar en alguna raó que impedisca conduir a les dones”

Dreta: “El vel fa que sigui perillós”

Esquerra: “Sí, però no podem dir això! Llavors tindrien una excusa per no portar-ne!”

Dreta: “I si diem que els afecta els ovaris i la pelvis i provoca deformacions en els nadons?”

Esquerra: “Abdul, eres un maleït geni, company”)

Sarcasmes a part, desafiar la prohibició de conduir a l’Aràbia Saudita és una batalla antiga. De fet, la primera protesta en contra de la prohibició va tenir lloc el novembre de 1990 [en], quan 47 dones van travessar Riad, la capital del país en cotxe. No només foren arrestades, moltes també van ser castigades amb la prohibició de viatjar i amb la suspensió del seu contracte de treball. El maig de 2011 va marcar un moment crític en les protestes contra la prohibició de conduir quan una activista pels drets de les dones saudites, Manal al-Sharif, fou arrestada per penjar un vídeo a YouTube on se la veia conduint. Va ser empresonada durant més d’una setmana i es convertí en una heroïna per a moltes dones, tan de l’Aràbia Saudita com de l’Orient Mitjà. Més endavant, el juny de 2011 [en], nombroses donen arreu del país seguiren l’exemple de Manal al-Sharif i participaren en la campanya “Women2Drive” [en], on van desafiar la prohibició conduint pels carrers.

En realitat, prohibir que les dones conduïsquen no està contemplat a la legislació oficial de l’Aràbia Saudita. A més, el cap de la policia religiosa del país també digué [en] que “la xaria islàmica no conté cap text que prohibisca conduir a les dones” i va recalcar que, des que va ser designat cap de la Comissió per a la Promoció de la Virtut i la Prevenció de Vicis, la policia religiosa no ha perseguit ni detingut cap dona conductora. Per tant, la prohibició està basada enterament en els costums conservadors del país.

Des d’aleshores, les mobilitzacions per anul·lar l’opressiva prohibició han augmentat i els actes de desobediència civil atrevits s’han multiplicat. A més de les valeroses postures [en] expressades pels principals mitjans de comunicació de l’Aràbia Saudita, la campanya del 26 d’octubre ha rebut un increïble suport [ar, en] per part de les més notables figures públiques del país. L’extraordinària Madeha Al-Ajroush, que conduí tan el 1990 com el juny de 2011, diu:

Sí, tornaré a conduir el 26 d’octubre. #قيادة_26اكتوبر

Sota l’etiqueta de Twitter #أنا_رجل_مؤيد (“Sóc un home partidari”), els homes també han començant a mostrar públicament el seu suport:

[etiqueta] Sóc un home partidari que les dones conduïsquen el 26 d’octubre. pic.twitter.com/K3QcZfItuS

[etiqueta] Sóc un home partidari que les dones conduïsquen el 26 d’octubre. pic.twitter.com/PWGOipPV2m

El cartell que du l’home diu en àrab:

“Estic fart de treballar com a conductor de les meues sis germanes.”

Com va declarar Manal al-Sharif [en] quan guanyà el premi a la “dissidència creativa” al Fòrum de la Llibertat a Oslo: “La pluja comença amb una sola gota.” Sembla que el cel de l’Aràbia Saudita està ple de núvols.

Leila Nachawati va contribuir a aquest article.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús