#Lobbytweet per una major transparència a la política alemanya

Escrit perMario Sorgalla. Traduït per Patricia Moragón. Article original a Global Voices.

En molts països, Twitter s’ha convertit en la segona xarxa social pel que fa al nombre d’usuaris, després de Facebook. No obstant això, a Alemanya, Twitter no és ni de lluny tan popular com a països com el Brasil, els EUA, Espanya o Turquia.

A Alemanya, el nombre d’usuaris de Twitter és similar al d’un país petit com els Països Baixos, mentre que la població alemanya és quasi cinc vegades superior. Un blog de The Economist ja ha plantejat la pregunta “Why Do Germans Shun Twitter” (Per què els alemanys eviten Twitter) [en], i ha arribat a la conclusió que la transparència de Twitter contradiu la necessitat de privacitat dels alemanys.

Die Wirtschaftswundertüte. Ein Geschenk der Initiative Neue Soziale Marktwirtschaft an die gründe Bundestagsabgeordnete Tabes Rößner.La bossa del miracle econòmic  (Wirtschaftswundertüte). Un regal de l’empresa Initiative Neue Soziale Marktwirtschaft per a la diputada verda del parlament alemany, Tabes Rößner. Foto publicada al perfil de Facebook de Tabes Rößners.

Aquesta transparència de Twitter podria ser només una idea per a donar més llum a l’obscuritat de la intrigant política alemanya. Al seu blog, Hamburger Wahlbeobachter [de], Martin Fuchs ha demanat als polítics alemanys que informen de les seues reunions amb els grups de pressió o lobbies mitjançant la publicació de l’etiqueta #Lobbytweet [de] a Twitter. Alguns polítics ja publiquen aquestes cites als seus llocs web. Tabea Rößner, diputada dels verds al Parlament alemany, publica a la seua pàgina de Facebook [de] una llista dels regals més extravagants que han fet els lobbies. La publicació dels Lobbytweets podria fer públiques aquest tipus de reunions i podria proporcionar als ciutadans, periodistes o ONG una petita idea -o fins i tot una idea total- de les dimensions del lobbisme.

La iniciativa de l’autor del blog Hamburger Wahlbeobachter té el seu origen en una piulada de la diputada verda del Parlament alemany Agnieszka Brugger, en què anuncia que retorna el regal que li envien els grups de pressió. Agnieszka Brugger va retornar, per exemple, un regal de l’empresa Initiative Neue Soziale Marktwirtschaft (INSM) i va publicar la piulada següent:

#INSM, us retorne el vostre regal.

L’autor de l’Hamburger Wahlbeobachter va escriure una llista amb el nom de tots els parlamentaris d’Alemanya, tant dels parlamentaris provincials com dels de l’estat, que han accedit a utilitzar el #Lobbytweet per a informar de les seues reunions amb els grups de pressió.

Les reaccions a Twitter fins ara han estat extraordinàriament positives. Jona Hölderle (@pluralog) va piular:

Simplement piula transparència: http://t.co/q4pjQMgP4R Bon #LobbyTweet Proposta de @wahl_beobachter!

Yannick Dillinger es mostra entusiasmat per la iniciativa #Lobbytweet:

Bona acció! RT @wahl_beobachter: “Comencem amb la foto de @agnieszka_mdb. Transparència al lobbisme-> http://t.co/Hnu5Ukaze7 [de] #LobbyTweet

El periodista Claus Hesseling (@the_claus) també considera que és una idea que val la pena recomanar:

Genial idea de @wahl_beobachter: Els polítics haurien de piular sobre els regals que reben per part de les empreses #LobbyTweet http://t.co/KLYR8l84uH [de]

El precursor d’aquesta iniciativa, Martin Fuchs, va donar una benvinguda eufòrica als primers polítics que van utilitzar el #Lobbytweet:

Magnífic, amb els parlamentaris @marcobuelow i @netnrd @mmarsching, els primers que utilitzen el #LobbyTweet http://t.co/Ke26ZF1w1c [de] #PIRATEN (Pirates) #SPD (Partit Socialdemòcrata d’Alemanya)

La iniciativa del #Lobbytweet no eximeix els polítics de la seua responsabilitat de crear lleis que aconseguisquen una major transparència. L’associació sense ànim de lucre LobbyControl [de] i altres organitzacions pressionen els polítics des de fa temps perquè inicien un registre obligatori dels grups de pressió i perquè creen una llei contra els suborns als parlamentaris. Els #Lobbytweets podrien ser com a mínim un petit pas en direcció a la transparència del lobbisme.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús