ICV i l’egoisme dels grans


Iniciativa és, dels tres partits del govern, qui millor ha aguantat el temporal electoral; tot i això, ha perdut 50.000 vots.

Crec que ICV es va equivocar volent gestionar Interior (rectificat, gràcies). A més, cal recordar que el cap d’ICV ha estat durant tres anys el conseller d’aquesta conselleria, fet que per la seva complexitat li ha tret tota capacitat d’articular missatges més globals. Per què no va escollir Educació –ens hauríem estalviat molts problemes– o Sanitat?

Des de Interior sempre cal enviar mossos a les manifestacions i aquest no és un joc matemàtic. Algunes d’aquestes manifestacions són de sectors que se situen a l’esquerra de l’espectre polític parlamentari català i poden veure ICV com la manera de resoldre el seu vot útil. I evidentment aquesta responsabilitat els ha allunyat de tots ells.

ICV no ha perdut gaires vots però tampoc n’ha guanyat cap dels 200.000 que sí que ha perdut el PSC i aquí sí que hi ha un cert fracàs. Com pot ser que amb tants votants decebuts pel socialisme cap no hagi anat a parar a ICV?

Crec que ICV ha resolt per fi el seu relleu generacional, però ho ha fet tard i amb una actitud dels vells roquers del PSUC molt egoista. És a dir –i ho subratllo perquè no s’enfadi ningú, que hi ha excepcions–, els dirigents del PSUC van tenir durant molts anys uns seguidors que a ulls clucs els admiraven i els van ajudar amb totes les seves forces. Es van resistir tot el que van poder al relleu i quan ja per raons biològiques s’han hagut de rendir a l’evidència, en comptes de retornar als joves tant com els havien donat, s’hi han girat d’esquena. Em sembla una actitud molt poc generosa. En aquest trànsit ICV ha aconseguit sobreviure connectant amb un nou electorat, però pel camí, em sembla, ha quedat el vot més popular i obrerista.

22 comentaris

  • Joan Mentres

    10/12/2010 15:22

    Potser estic equivocat, però IC-V ha perdut tant o més vots dels seus votants de sempre (com ERC o PSC) però ha tingut la sort que al ser el partit en teoria de més a l’esquerra ha compensat la perdua dels seus votants amb votants nouvinguts i desenganyats d’ERC i PSC. Per cert, la conselleria del Saura és un pèl més llarga: Interior, relacions institucionals i participació, i en el tema de la memòria històrica sí que se’ls hi ha de reconèixer algun mèrit (tard però ja era hora)

  • Pin

    11/12/2010 1:26

    Amic Serrano, per escriure s’han de complir algunes normes de cortesia: la primera, no equivocar-se repetidament de conselleria, la segona saber quin és el nom real del partit, la coalició, en aquest cas. A un rector universitari no se l’hi pot perdonar, a un de la UPEC, menys, a un d’esquerres i laic, de cap manera. Se li invalida la resta del discurs.

  • eric lodo

    11/12/2010 12:10

    També es veritat que la nova cúpula amb Herrera al capdavant, a pagat els errors d’un polític frivol com en Saura. L’Herrera hem sembla un politic més seriós, que si és capaç d’articular un misstage convincent i realista entorn a un projecte de futur per a la constucció d’una alternativa al model social, educatiu i ,en la mesura del que es pugui econòmic, per a Catalunya pot arribar a consolidar-se com a unica força d’esquerres de debó que retorni la conexió amb la politica als desensizats i impliqui en el seu projecte a milers de votants silenciats.

  • Albert

    11/12/2010 13:00

    N’ha perdut més de vots per que el cens ha augmentat. Considero que l’esquerra en general s’enfonsa. Els socialistes caminen cap a un populisme que trasvassarà el vot cap a la dreta i extrema dreta quan decepcioni als propis. Les coses són així i cal analitzar-les bé. Per això no aixeca el cap ICV, per que no es fomenta la cultura d’equerres per part del germà gran, el PSOE.

  • Albert

    11/12/2010 13:03

    Cal afegir que el PSC està segrestat pel PSOE i bona part del discurs pseudo-esquerranós no és més que tàctica per diferenciar-se del catalanisme i estendre l’espanyolisme. Hi ha molt d’embolic en tot plegat i l’esquerra catalana no aixeca el cap.

  • Ignasi Llobera

    13/12/2010 4:24

    Subscrivint el que ha exposant en PIN (els errors que conté l’article són garrafals: no és IC sinó ICV amb l’afegit de EUiA; la conselleria és la d’Interior, etc.), m’agradaria apuntar-ne un més.

    Sembla que l’autor suposo que ICV va decidir tota sola quines conselleries lideraria. Confio que no m’equivoco gaire si m’imagino com el segon tripartit es van repartir el pastís de les conselleries. ICV reclama una tercera conselleria amb un bon argument: han sigut l’únic dels tres partits que ha augmentat el número d’escons. PSC i ERC no poden negar-s’hi en vistes de l’evidència, però tenen un pla: “o us quedeu Interior, o no hi ha tercera conselleria”. ICV ho té pelut, sap que agafar Interior és delicat donat el perfil de certs votants que té. Però decideix acceptar Interior: un partit seriós i d’esquerres ha d’estar preparat per governar, per posar-se davant de qualsevol de les conselleries.

    Ara bé, tot i que des d’Interior s’ha vacil·lat quan no tocava i algunes ficades de pota importants (el nou punxó que usava la policia; el codi deontològic imposat, etc.), també s’ha de reconèixer la bona feina que s’ha fet, com per exemple les càmeres a les comissaries per protegir els bons policies (les denúncies per tortura per part dels presos han davallat considerablement).

    ICV ha baixat, però ben poc. I convindrem que han aguantat bé el cop tenint en compte que: (1) han estat part dels governs tripartits, que han patit defectes importants que ara tots tres partits reconeixen i que ha estat mal valorat per la ciutadania; (2) han estat part del govern que ha hagut d’encarar la crisi econòmica, i sabem per experiència que el govern que es troba amb una crisi sempre baixa en vots; (3) la onada de dretes que pateix Europa.

    ICV és ara la 4a força política de la Generalitat. És l’únic partit d’esquerres que ha resistit el cop i que a hores d’ara no té una crisi interna important com la del PSC o ERC. ICV té el repte de ser el referent d’esquerres catalanistes a la Generalitat. Haurem d’estar atents a veure si està a l’alçada.

  • Hedgehog

    13/12/2010 11:26

    Jo vaig votar per 1a vegada i vaig votar ICV-euia. És cert, desengnyat per la manca de lideratge del PSC i la poca seriositat d’ERC, però tampoc gaire convençut del partit que estava votant.. Encara que pugui semblar pradoxal, com ho hagués fet iniciativa al govern m’era força igual. Ara explico perquè. Estava clar que guanyaria Mas. Com que l meva ideologia és en molts assumptes diametralment oposada a CiU vaig arribar a la conclusió que jo no votava cap govern, jo havia de votar la oposició que volia pel govern que sabia que irremeiablement es formaria. I encara que ICV al govern deixi molt a desitjar, crec que pot fer-ho molt bé com a oposició.

  • PauC

    13/12/2010 20:06

    Jo estava disconforme amb el taranná de ICV-EUA dels últims anys, i és per això que els vaig deixar de votar per a votar més a l’esquerra (partits que no aconsegueixen res de res, electoralment parlant), en canvi els he votat aquest cop per un parell de raons, principalment:
    1) El relleu generacional era molt necessari i crec que amb Herrera han encertat.
    2) Devant la pràctica seguretat que CIU seria la coalició guanyadora, vaig decidir-me pel vot útil d’esquerres i aquest no és altre que ICV-EUA.
    El dia després de les eleccions em vaig mirar els resultats i els partits que estaven més a l’esquerra d’ICV-EUA (POSI, PORE, etc..) també havíen perdut vots i és per això que crec que més d’un votant d’aquests partits (devant la problable pujada de la dreta) va decidir-se pel vot útil a ICV-EUA.

  • josep

    14/12/2010 1:33

    Sempre he cregut que ICV és un partit amb “marca” progressista per a gent conservadora i que no vol acceptar-ho M’explico ICV mai ha arriscat en transformar la realitat, sempre ha gestionat allò que ja hi era, amb una actitud clarament conservadora del moment i del lloc. Ens entreté amb manifestacions en favor dels desfavorits a 100.000 km de distància, fent l’alternatiu situant-se a l’altre cara de la moneda de CiU. I així va passant de puntetes per la vida, perla nostra. Utilitzant metàfores tradicionals esquerranes, jo diria que IcV és “l’opi de l’esquerra catalana”: que res es mogui substancialment.

  • Silvia Carrasco Pons

    14/12/2010 8:46

    Ignasi Llobera, totalment d’acord, i a més, hi afegiria: 1) a la UAB estic envoltada de gent d’ERC i PSC que han canviat el vot, i han votat ICV, com l’unic partit coherent que ha defensat una obra de govern ingent, EN 7 ANYS, MÉS QUE EN 23 (el meu amic Serrano recordarà que aquest lema va ser el del Toni Farrés, després dels seus primers 4 anys al govern de Sabadell: en 4 anys, més que en 40…). 2) és molt preocupant que no es vegi que no hi ha altre discurs transformador que el de l’economia verda, que no és cap marca progressista ni cap frivolitat (vegeu reportatge pescadors de Bangladesh avui mateix en aquest diari); 3) la vella i FONAMENTAL lliçó dels anys del millor PSUC antifranquista: som un sol poble, ‘tant se val d’on venim’, i els reptes els hem d’encarar junts, això tercer dit en relació amb el canvi social més profund que ha experimentat Catalunya en els darrers 15 anys, la nova immigració. Per acabar: en efecte, Jordi, precisament per tot això, s’ha de fer MOLTA ATENCIÓ al vot obrerista, començant però, per treballar als barris, amb la gent dels barris, la nova i la vella. Una feinada, molt urgent que no sembla que PSC o ERC estiguin en condicions de fer, ni de pensar, uns pel populisme perillosísim que practquen, i els altres perquè -com sempre- han de decidir què són i què representen, i en quina direcció…

  • Mireia Caballé

    14/12/2010 22:51

    A aquestes alçades, encara no saben com ens diem?? IC o IC-V no es res, no existeix!! El meu partit es diu Iniciativa per Catalunya Verds – Esquerra Unida i Alternativa, i en les seves sigles ICV-EUiA, prou de targiversació barata!!

    Subscric el comentari de l’Ignasi LLobera i en PIN

  • Jordi Ramirez

    15/12/2010 10:07

    El problema generacional d’Iniciativa és que la gent que prové del PSUC en general creu poc en l’ecologisme. Han hagut d’adoptar el discurs ecologista perquè en el seu dia el comunista va deixar de ser eficient per mantenir-se on estaven. I a l’altra banda, els joves que els voten ja no tenen el sentiment d’obrerisme que sí que tenen els més grans. Sí que es poden sentir més d’esquerres i anticonvergents, però el discurs social ja no els serveix perquè la societat ja no es divideix en burgesos malvats i obrers explotats, com prediquen les generacions més grans i el mateix Miralles.

    És a dir, hi ha dues masses de votants, l’ecologista i la comunista, que encara que poden tenir molts punts en comú, en el fons no tenen res a veure l’una amb l’altra. Iniciativa ha de conciliar aquests dos sentiments amb votants que potser només se senten còmodes en un d’aquests dos grups. I sort en tenen que encara no hi ha cap partit ecologista d’ideologia liberal.

  • Margareth

    15/12/2010 13:11

    Un article absolutament lamentable i impropi d’un personatge com el senyor Serrano. Realment es creu que ICV-EUiA va “escollir” portar la conselleria d’Interior, Relacions Institucionals i Participació? (va, que al final en traurem el nom sencer!) S’ha de ser ruc… o socialista.

  • Aouita

    16/12/2010 19:00

    I vostè és el rector de la UPEC? amb amics així no es necessiten els enemics… amb la que està caient i la que caurà, vostè troba que aquest és el millor article que podia escriure?

  • A

    19/12/2010 23:41

    Josep, completament d’acord amb tu.

  • Catarrica

    20/12/2010 14:35

    Fabulós. Els estalinistes d’ICV-EUiA a Educació. Ens hauríem estalviat problemes… Com? Amb polítiques xantatgistes, com és habitual? Vostè, sr, desconeix aquests perles comunistes.

  • osselin

    21/12/2010 11:03

    Crec que s’esta fent massa llenya de l’arbre caigut. Especialment des de CiU.
    Per cert Mas ahir em va semblar molt demagog al costa de Herrera. Demagog perquè no va contestar les seves preguntes i va recórrer al circumloqui estratègic i argumentalista.
    Com compensarà l’augment de contaminació de modificar els 80 KM/H?
    Per què no endarrereix la rebaixa de l’impost de successions als milionaris?
    Van quedar sense resposta.

  • patatxim

    22/12/2010 8:34

    Jo se d’uns quants que votaven PSC i enguany han votat ICV. Es el mes consequent que pot fer algu que es digui d’esquerres.

    CiU i RAC1 han convertit Saura, i per extensio ICV, en dummy mediatic, perque es l’unic que confronta el debat amb idees. I per defugir el debat, res millor que la caricatura.

  • josep | sabadell

    28/12/2010 12:43

    Patatxim, tu ho has dit:
    _”algú que es digui d’esquerres”,
    _no pas “que sigui d’esquerres”.
    Això és al que feia esment en el meu anterior comentari.

  • marcel.li

    29/12/2010 1:44

    Vot obrerista? .. però de que estem parlant? Si avui el qui cobra el sou mig es creu classe mitja. Si es vol recuperar el vot de l’esquerra cal educar la “Consciencia de classe” i això no es fa en el que dura una campanya electoral.

  • miquel

    07/01/2011 12:31

    Srs de ICV deixin de marejar la perdiu amb un discurs obrerista i passat de moda i facin el favor de fer propostes reals i no del mòn dels teletubbies. Molt obrer a la boca, molt discurs de rics i pobres i CAP sol.lució, com ho hem pogut veure aquests 7 anys

  • Spock

    14/01/2011 19:28

    No han perdut més vots perquè aquests d’ICV-aeiou saben molt bé nedar i guardar la roba (és així la dita?). En Montilla ja va saber el que es feia…els hi va dir, voleu governar? ara sabreu el que es bo… governar no vol dir sempre estar en conselleries boniques i còmodes repartint subvencions i ajudant al desvalgut amb plan eco-pijos (sinó vol dir prendre decisions en moments difícils) i les poques que van prendre les van fer malament: Horta de St. Joan, manifestacions d’estudiants, etc… No sé perquè els hi diuen ecosocialistes, hi ha molts partits que tenen els mateixos ideals ecologistes que ells…. són un happyflowers de les classes burgeses de Catalunya que ens volen fer creure que eren comunistes (molts d’ells no saben ni que era el PSUC…si us plau no taqueu el nom d’aquest partit)…ah! i per acabar-ho d’adobar (allò que he dit de nedar i rentar la roba) sempre estan d’acord amb l’autodeterminació de molts pobles del món, si pot ser com més lluny millor, però mai s’han definit per l’autodeterminació de Catalunya (i per mi defensar l’autodeterminació d’un poble és defensar totes les autodeterminacions de tots els pobles que vulguin fer-ho). Ni a favor ni en contra de l’article del rector.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús