El més gran error: els 80 km/h

P1040711.JPG

______________________________________________________

El gran error, l’error més important en la governació que hi ha hagut els darrers 25 anys a Catalunya, a Espanya, al món i al conjunt de l’univers ha estat, sense que en puguem dubtar ni un moment, la limitació de la velocitat a l’entorn de Barcelona a 80 km/h. De fet, és la raó que en les darreres eleccions els tres partits d’esquerres es fotessin una batzacada monumental.

D’entrada, no em digueu que el fet que aquest tema hagi tingut una importància tan gran és com per preocupar-se, sobretot si tenim en compte que ha donat titulars de portades als diaris mentre hi ha 4 milions d’aturats.

Ja es veu que qui mana i pren decisions als mitjans de comunicació i a la política té unes preocupacions curioses.

Com és que aquest tema ha aixecat tanta volada quan, de fet, s’hauria d’haver tractat com un tema de nota petita a la pàgina de l’esquerra darrere de tot dels diaris?

En exclusiva mundial us donaré una explicació d’aquest fet tan estrany.

Fa anys es discutia per què hi havia tants accidents a Catalunya; es deia que era per culpa de l’estat de les carreteres i perquè els cotxes eren vells. Hom sabia que era mentida, però així es fotia la culpa a l’Estat per tenir carreteres en mal estat –les grans constructores volien fer autopistes amb diner públic– i les companyies automobilístiques volien plans Renove per tal que també amb diners públics la gent canviés el cotxe cada tres o quatre anys. Els accidents continuaven essent els mateixos.

Fa més de vint anys Ole Thorson em va explicar que els accidents es produeixen en general per la velocitat. Com més velocitat, més accidents; com menys velocitat, menys accidents. És de perogrullo.

Els darrers anys, per fi, les administracions han estat valentes. Bé, convenientment impulsades per les grans companyies d’assegurances, espantades pel fet que havien de pagar unes milionades impressionants als morts i els ferits. Era com un butlletí de guerra periòdic. Es van posar limitacions de velocitat reals a les carreteres en forma de radars, carnets per punts i multes dures de veritat que per fi es paguen. I oh!, sorpresa, els accidents s’han reduït a la meitat.

Hi ha una petita part de ciutadans que va amb grans cotxes, es tracta del perfil d’home de mitjana-alta edat, de bona posició econòmica, política o periodística, en definitiva una minoria privilegiada, que estaven acostumats a córrer a 160 km/h per l’autopista. Tot d’una es van veure obligats a canviar d’hàbits. Ja no se sentien tan potents. Primer van protestar a totes les tertúlies el que van poder; quan van veure que els morts baixaven a la meitat, 250 catalans que deixen de morir cada any, van baixar el cap. No comptem mai aquí els ferits, ni el cost que tenen per a la seguretat social. Ni comptem tampoc que totes les lleis contra el tabac són una enorme futilesa si comparem el fum del tabac amb el fum dels cotxes, com a primer contaminant de Catalunya, que no tenen pietat ni de nens, ni de vells, ni de malalts, ni d’hospitals, ni d’escoles.

I quan ja s’hi estaven acostumant es fa la limitació als 80 km/h i aquí ja no s’han pogut contenir més. Que l’aire ha millorat una mica? Els és igual. Que hi ha una directiva europea? Els és igual. Ho solucionarien com a Madrid l’Esperanza Aguirre, que ha col·locat els sensors de contaminació fora de la ciutat i fora problemes. Però, a més, els morts en aquesta zona de limitacions han passat de 12 a 4 l’any. A ningú li importa? Algú acceptarà al final que quan es baixa de veritat el nombre de morts és quan s’aconsegueix rebaixar la velocitat?

Estic segur que el sistema català serà a partir d’ara no donar mai més dades sobre els morts en aquesta zona.

Mentrestant, el més extravagant d’aquest gran debat nacional és que ningú diu que la velocitat mitjana dels autobusos és de 13 km/h i la dels cotxes de 20 km/h (Ivan Illitx ja ens ho deia fa més de 40 anys).

Ens hem begut l’enteniment? Sort que ara ens venja l’anticicló!

2 comentaris

  • Senyor_G

    08/02/2011 13:40

    Jo estic esperant un article de Jordin Pujol sobre la cultura del No i els NIMBYS aplicats als convergents pixabenzines que estan contra els 80. Per un altre li deixo al seus confessor als d’Unió per anar dient mentides. Així que els 80 no servien per res i desde ahir sí?

  • raul aguilar

    08/02/2011 16:29

    Per molt que corri a més de 80 km/h, s’agafa abans a un mentider que a un coix, deia la meva avia. I, una vegada més, s’ha demostrat que tenia raó.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús