Entrades amb l'etiqueta ‘The Monitor’

El The Monitor reobert

dijous, 30/05/2013

El The Monitor torna a obrir les seves portes. Font: Alex Masereka

Després d’onze dies de censura i amb un setge policial d’escàndol, el diari de l’oposició, The Monitor, va poder tornar a obrir i engegar la maquinària d’impremta per sortir al carrer avui.

Ahir també van tornar a obrir el diari sensacionalista Red Pepper i les emissores de ràdio Dembe FM i KFM.

Hi ha molta expectació sobre el que es publicarà avui al diari i com s’explicaran els fets que,durant onze dies han tancat la boca a la llibertat d’expressió d’un dels principals diaris d’Uganda. Després d’uns dies de manifestacions a les portes de les oficines del diari, al barri de Namwngongo, a Kampala, de condemnes de parlamentaris contra la censura del govern, de gasos lacrimògens llançats per la policia contra periodistes i activistes acampats davant la seu del grup mediàtic; després de tot això, el sentit comú ha fet la seva presència.

Una premsa lliure és essencial per tot aquell país que vulgui créixer en pau.  Una premsa lliure explica allò que fan els rics i poderosos . Investiga i narra el que passa al carrer i explica  històries que quedarien a l’oblit. Denúncia les violacions i les malifetes que succeeixen dins i fora d’un país. Defensa i dóna veu als qui no en tenen i educa, divulga i informa a la població.

Un bon periodisme és necessari. No és un luxe.

 

Una setmana de censura

diumenge, 26/05/2013

Les oficines del The Monitor tancades per la policia. Font: Haggai Matsiko

T’imagines el Diari Ara censurat durant una setmana pel govern? O l’emissora Rac1 acordonada set dies? Això és el que està passant a Uganda.

Una setmana, set dies, 168 hores és el temps que dos diaris, el The Monitor i el Red Pepper, i dues emissores de radio, Dembe FM i KFM, han estat censurades i acordonades pel govern ugandès de Yoweri Museveni, qui desafia a la població ugandesa, arresta als activistes i ignora la condemna de la comunitat internacional i de les Nacions Unides del vet a la llibertat d’expressió i de premsa al país.

No és la primera vegada que succeeix. El 2006, el govern va tancar l’emissora KFM i va bloquejar la pàgina web del The Monitor, per evitar la publicació de qualsevol notícia sobre el recompte de vots de les eleccions presidencials celebrades aquell any. En els últims quinze anys, el diari opositor The Monitor ha estat segrestat pel govern quatre vegades. Aquest cop però, el tabloide Red Pepper va patir el mateix destí que el The Monitor, un fet que sorprèn, ja que s’ha havia considerat el diari sensacionalista com una “font amistosa” del president Museveni. Per primera vegada en dècades, els quioscs no han pogut vendre als lectors dues de les capçaleres més importants del país ni escoltar els continguts del 90.4 i del 93.3 de la freqüència modulada (FM) ugandesa.

Fa uns dies, en aquest blog es parlava de l’escàndol militar sorgit des de que el diari opositor publiqués un document intern sobre els plans secrets d’oficials militars d’alt rang d’assassinar a aquells alts funcionaris del govern que s’oposessin al possible successor de Yoweri Museveni, en Brigadier Muhoozi Kainerugaba, el seu fill. Les conseqüències de fer públic el document no es van fer esperar amb els fets d’aquesta setmana.

Malgrat el canvi promès per garantir la llibertat d’expressió amb l’arribada de Museveni al poder el 1986, els mitjans de comunicació no ha tingut un camí de roses. El 2013, el país va guanyar 35 llocs fins a arribar a la 104a posició en els rànquings de llibertat de premsa de Reporters Sense Fronteres, una organització internacional que lluita per la llibertat de premsa. Ara per ara, és més que probable que empitjori la situació dels mitjans a Uganda amb aquests fets i la impunitat del govern davant d’aquestes violacions directes dels drets humans.